"Sunt epoci în care nu poti inainta decat mergand contra curentului" - Mircea Eliade
Home » » Dhammapada - Buddha

Dhammapada - Buddha

Capitolul 5 - Prostul

60. Lunga este noaptea pentru cel care se straduie in zadar sa adoarma dar nu poate; lung este drumul pentru cel ostenit; lung este lantul suferintelor vietii pentru ignorantul care nu cunoaste adevarata lege.

61. Daca un calator nu intalneste pe cineva mai bun decat el insusi, sau cel putin egal, atunci sa fie sigur ca e mult mai bine sa calatoreasca de unul singur in continuare; nu exista tovarasie cu un prost.
Complacerea in ignoranta nu este o solutie dezirabila pentru om, fiindca aceasta atitudine aduce dupa ea un lung lant de suferinte.
Compania prostului nu numai ca nu aduce avantaje fiindca pe prost nu te poti baza, ci ai si toate sansele ca acesta sa te traga in jos. Si aceasta tragere in jos din partea prostului nu se refera doar la actiuni exterioare aberante, ci si la atitudini interioare si rezonante subtile negative. Folosind cuvintele lui Grieg si notiunile de energie si rezonanta, aceasta idee poate fi exprimata si astfel: atunci cand un om caracterizat preponderent de energii avand frecvente inferioare de vibratie intra in contact cu un alt om caracterizat de energii avand frecvente inalte de vibratie, cel inferior va tinde in mod inconstient sa-l coboare pe cel superior la nivelul sau, iar cel superior va tinde sa-l ridice in mod constient pe cel inferior. Astfel pentru un cautator spiritual care are mare nevoie sa-si ridice freventa sa de vibratie predominanta si sa se stabilizeze pe nivele elevate de constiinta, este imperios necesar ca acesta sa caute compania celor mai evoluati sau cel putin egali cu el. Apoi, facand o analogie cu alpinismul, odata ce cautatorul spiritual a ajuns sa-si infiga ferm pioletul in stanca muntelui, acum el poate in mod constient sa ridice pentru anumite perioade de timp si pe altul aflat sub el, fiindca acum a ajuns sa se bazeze pe un punct ferm de sprijin fata de care nu mai poate fi desprins.

3 comentarii:

  1. Si care e legatura intre text si cele doua poze?

    RăspundețiȘtergere
  2. Raspunsul este evident:
    1. Cele 2 figuri porcine vadesc personalitati in care predomina tendintele grosiere, animalice.

    2. Ochii ingusti (care contrasteaza in acest caz cu cele 2 chipuri destul de mari) arata viclenia si violenta/cruzimea acestor 2 sarmane fiinte, precum si faptul ca ele doresc sa-si ascunda perversitatea lor interioara.

    De aceea aceste 2 poze au fost alese pentru a exemplifica fiinte aflate in cea mai adanca stare de prostie.

    RăspundețiȘtergere
  3. e chiar dragut pralaya, de unde atata pocina, omul zambeste de aceea are ochii ingustati, se vede din expresia fizionomiei ca este un om inteliget care tine la glume

    RăspundețiȘtergere