"Sunt epoci în care nu poti inainta decat mergand contra curentului" - Mircea Eliade
Home » » ÎNCEPUTUL (Christopher Nolan, 2010)

ÎNCEPUTUL (Christopher Nolan, 2010)






Toate lucrurile care sunt pline de amintiri degajă o visare care te îmbată și care te face să mergi rătăcind mult timp., Victor Hugo



Spațiul și timpul constituie reperele de bază pe harta realității noastre. Spațiul și timpul servesc pentru a ordona lucrurile și evenimentele în mediul înconjurător și tocmai de aceea sunt de o importanță capitală nu numai în viața noastră zilnică ci de asemenea și în încercarea de a înțelege realitatea prin intermediul științei și filosofiei.

Fizica clasică a fost fundamentată pe ambele noțiuni privite în manieră absolută, cea a unui spațiu tridimensional independent de obiectele materiale pe care le conține și subordonându-se legilor geometriei euclidiene și a timpului privit ca dimensiune separată care din nou a fost considerată absolută.

Însă textele budiste afirmau: ...trecutul, viitorul, spațiul fizic și ființele umane nu sunt altceva decât nume, forme ale gândurilor, cuvinte ale limbajului uzual, ele fiind doar realități superficiale.

În epoca modernă fizica a ajuns la concluzii asemănătoare: Adevărata revoluție care a venit o dată cu teoria lui Einstein... a fost abandonarea ideii că sistemul de coordonate spațio-temporal are o semnificație obiectivă ca entitate fizică separată. Teoria relativității susține că aceste coordonate spatiale si temporale sunt doar elemente ale limbajului care este folosit de un observator pentru a descrie mediul înconjurător.

Misticii și inițiații confirmă aceste concluzii:

Foarte mulți cred datorită ignoranței lor că timpul trece; de fapt, timpul rămâne acolo unde este. Ideea de trecere poate fi numita timp, dar este o idee incorectă, întrucât, atât timp cât cineva vede doar trecerea sau manifestarea energiei lui, nu poate înțelege că el rămâne întotdeauna acolo unde se află, Do-gen

Timpul, spaţiul şi cauzalitatea sunt precum ochelarii prin care este văzut Absolutul... În Absolut nu există nici timp, nici spaţiu, nici cauzalitate., Swami Vivekananda

Realizezi dincolo de orice urmă de îndoială că lumea e în tine, nu tu ești în lume., Sri Nisargadatta Maharaj

Tu ești întregul univers. Tu ești în tine și totul este în tine. Soare, lună și stele se învârt în tine., Swami Muktanada

În Inception, regizorul Christopher Nolan vrea să atingă teme complexe legate de spațiu și timp precum discontinuități temporare, fluxuri ale memoriei, conștientizarea diverselor straturi ale subconștientului, reziduuri inconștiente, raportul dintre realitate și existență. Temele sunt abordate prin intermediul unui scenariu plin de suspans, bogat în explozii, curse mortale si arme de foc, animat de surprinzătoare efecte speciale. Această modalitate a fost folosită cu succes de către frații Andy si Larry Wachovski in filmul Matrix (1999). Din păcate, Inception rămâne tributar în totalitate divertismentului banal. El este un film confuz, sterp, artificial, forțat, lipsit de valoare, o nouă superproducție hollywoodiană eșuată.

3 comentarii:

  1. Am o parere usor diferita in ceea ce priveste finalul postarii si rank-ingul filmului. N-as fi chiar ata de dur cu epitetele. Mie chiar mi-a placut. I-as fi dat 3 sau chiar 4 stele din 5. Chiar daca a exagerat cam mult cu stilul violent si "de actiune" specific Hollywoodului sau cu numarul de nivele ale "planurilor virtuale" totusi mi-a lasat o stare buna, aproape meditativa si m-a facut sa-mi pun din nou niste intrebari existentiale esentiale.

    Pentru mine filmul a avut niste conotatii puternic spirituale si chiar unele elemente concrete, practice, de trezire din "visul in care traim" cu totii. Totodata a fost un indemn la mentinerea si permanentizarea starii de trezire pentru a nu confunda realitatea ultima cu un nivel intermediar al starilor de vis, riscand astfel sa te cantonezi si complaci intr-o situatie iluzorie.

    In acelasi timp filmul sugereaza intr-o perspectiva ce-i drept cam tehnicizata si profana cateva aspecte legate de calatoriile in planurile spirituale. Calatoria si experientele corpului astral care paraseste corpul fizic aflat intr-o stare cataleptica dar ramane conectat cumva cu acesta, si in mod similiar a calatoriilor in planurile spirituale superioare astralului sunt sugerate destul de bine, ca dovada ca la finalul filmului mi-am simitit corpul astral si cel supramental extrem de energizate.

    Chiar daca filmul e declarat SF s-ar putea ca in ziua de azi sa existe deja niste tehnologii similare cu cea din film, tinute la secret si folosite doar de cativa indivizi pentru a implementa sau extrage idei din mintea unor oameni in starea de vis. Serviciile secrete studiaza de multi ani genul asta de tehnici de spionaj si manipulare.

    Eu recomand vizionarea filmului si banuiesc ca intr-o oarecare masura si tu (chiar daca l-ai criticat dur la final :D) caci altfel nu l-ai mai fi mentionat la o rubrica de filme recomandate.

    RăspundețiȘtergere
  2. Sunt de acord, si pe mine m-a impresionat filmul. Simplul fapt ca iti pui problema daca ar putea exista asa ceva, te face sa ai o viziune mai cuprinzatoare asupra propriei existente. Incepi sa cauti. Sa vrei mai mult de la tine. Nu e deloc un film sterp, dimpotriva. Confuz... n-ai cum sa nu ai un sentiment de confuzie cand vine vorba de planurile astrale. Confuzia pe care reuseste s-o creeze face totul mai credibil. In vis cam asa e, nu?
    Banal? N-as zice. Nu e la fel de genial ca Matrix, dar nici nu si-a propus o tema atat de esentiala.
    In fine, pe mine m-a facut sa-mi dau seama ca am multe limite si sa ma gandesc cum as putea sa am si eu acces constient la acele dimensiuni.

    RăspundețiȘtergere
  3. Un articol care spune ca tehnologia s-ar putea sa existe:

    http://www.henrymakow.com/methods_of_illuminati_mind_con.html

    RăspundețiȘtergere