Recomandare cinematografica: The Mission , regia Roland Joffé
Filmul "The mission" realizat in 1986 reprezinta o opera valoroasa in mai toate aspectele sale: peisajele filmate sunt de o frumusete supranaturala, coloana sonora compusa de Ennio Morricone este o autentica bijuterie muzicala ce transmite o afectivitate intensa si maiestuozitate, povestea este foarte bine inchegata si consistenta iar regia inspirata a lui Roland Joffe reuseste admirabil sa surprinda esentialul.
Actiunea filmului are loc in Lumea Noua a Americii de Sud in perioada in care doua imperii coloniale isi imparteau "zonele de influenta", adica imparteau indigenii in doua categorii: cei ce urmau sa fie transformati in sclavi si cei care urmau sa fie omorati, ambele variante avand rolul de a permite imbogatirea rapida a persoanelor "civilizate" si "crestine pana in maduva oaselor" venite din Europa. In aceasta confruntare idealistii sunt vazuti ca niste victime sigure, si pe cale de consecinta misionarii crestini autentici si indigenii vor suferi consecintele generalizarii violentei, a abuzurilor, a necrutatoarei curse pentru acumularea de bani, adica vor fi omorati aproape toti: calugari, barbati, femei, copii. Filmul se incheie sugestiv si metaforic cu scena in care o mana de copii despuiati, reprezentand ultimii supravietuitori ai macelului, se urca intr-o barca si se afunda in jungla. Morala acestui final este sintetizata de unul din personajele care a girat abominabilul masacru:
"Ei (calugarii) sunt morti si eu sunt viu. Dar in realitate ei sunt vii si eu sunt mort".
Evocarea acestui fragment din istoria omenirii nu reprezinta un scop in sine, ci reprezinta o modalitate artistica prin care se reflecteaza asupra comportamentelor foarte diferite ale oamenilor aflati in imprejurari identice sau similare. Pusi sa aleaga cum sa se comporte in aceasta situatie de confruntare arhetipala intre bine si rau, diversele personaje se plaseaza pe intreaga scara a atitudinilor intre satanic si divin,
fiecare avand insa propriul rationament mai mult sau mai putin pervertit prin care isi justifica alegerea de a face rau sau de a face bine. Astfel emisarul papal care-si da girul pentru maceluri isi justifica alegerea prin faptul ca astfel Biserica nu va avea de suferit in Europa. Guvernatorii spaniol si portughez care orchestreaza si ordona masacrele isi justifica chiar moral(!!!) crimele scelerate prin faptul ca victimele "sunt niste animale si niste rataciti care nu respecta dreptul de proprietate (al cuceritorilor), drept urmare trebuie exterminati", de aceea ei "rationeaza" foarte siguri pe ei ca vor ajunge in Rai pentru ca au procedat astfel.
Plina de tensiune spirituala este si disputa dintre cei doi calugari care sunt pusi in situatia de a alege cum sa reactioneze in fata macelului care urma sa se abata asupra misiunii crestine in care isi gasisera refugiul indigenii fata de amenintarea sclaviei si a mortii: parintele Gabriel alege calea non-violentei si a rugaciunii, in timp ce Mendoza alege sa-i apere pe bastinasi cu arma in mana luptand alaturi de acestia. Ambii mor eroic, primul fiind impuscat alaturi de femeile si copiii in mijlocul carora tinea slujba religioasa si se ruga, al doilea in timp ce lupta sa apere viata acestor oameni puri, si scena in care ei se imbratiseaza inainte de confruntarea decisiva si in care parintele Gabriel ii daruieste lui Mendoza cruciulita sa sugereaza comuniunea spirituala intre persoanele si deciziile celor doi calugari.
Temele tratate de film sunt destul de variate, la loc de cinste aflandu-se intrebarea pusa in subsidiar privitorului daca progresul tehnologic a adus dupa sine si un progres al fiintei umane, sau daca nu cumva acesta a reprezentat un mijloc de a-i asupri, fura si omora mai eficient pe cei inocenti.
Filmul "The Mission" reprezinta o invitatie la meditatie asupra deciziei fundamentale pe care fiecare dintre noi suntem nevoiti sa o luam in viata: alegerea de a face bine sau de a face rau, si creaza cu mijlocele artistice specifice filmului diverse personaje definite fundamental(la baza, la radacina) de aceasta alegere care apoi le modeleaza evolutia, si care reprezinta prototipuri umane intalnite pretutindeni si oricand.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu