Triunghiul Bermudelor - Documentar National Geographic (subtitrare romana)
Undeva in Oceanul Atlantic se afla o zona triunghiulara (simbolul trinitatii), o zona tesuta in mister si teama, teama de necunoscut, de inexplicabil.Ambarcatiuni disparute intr-un mod misterios, oameni simpli sau nave de razboi, avioane pierdute de pe radar cand traversau aceasta zona... Triunghiul Bermudelor sau Triunghiul Diavolului.
...toate disparute fara urma, de parca nu ar fi existat. Imaginatia infierbantata a omului de rand dar si savanti intrigati de acest mister au incercat sa il elucideze. “Diabolicul” triunghi geografic a inspirat nenumarate povesti si pentru explicarea evenimentelor s-au vehiculat foarte multe teorii, mai simple sau mai complexe, unele stiintifice altele total nerealiste... Asta in cazul in care nu acceptam ca nu toti oamenii au acces la anumite informatii bine ascunse in spatele perceptibilului.
Din punct de vedere geografic Triunghiul Bermudelor are cele trei varfuri situate in insulele Bermudelor, Miami (Florida) si respectiv Puerto Rico. Aria triunghiului masoara aproximativ 1,2 milioane de kilometri patrati. Referindu-se la aceasta regiune oamenii obisnuiesc sa folosesca diferite denumiri printre care si: Zona Crepusculara, Pragul Iadului, Depozitul celor Pierduti sau Zona Deocheata.
Sa fie oare vorba despre un fenomen natural inspaimantator, o exagerare mediatica a unor fapte obisnuite, o interventie a extraterestrilor, cristale reziduale din Atlantida sau o ruptura in dimensiunea spatiu-timp? Tocmai diversitatea explicatiilor este cea care suscita curiozitatea si mentine interesul viu.
Cel care a semnalat pentru prima data existenta unor fenomene neobisnuite in regiune a fost chiar Cristofor Columb. El a notat in jurnalul personal ca in timpul expeditiei din anul 1492 busola a luat-o razna si el si membrii echipajului au vazut lumini ciudate pe cer, “o flacara orbitoare” care s-a prabusit in ocean. Aceste fenomene au fost ulterior explicate pe baza informatiilor din jurnal: focul ciudat ar fi fost un meteorit iar enigma inexactitatii busolei constand de fapt in discrepanta dintre nordul geografic si nordul magnetic. Busola nu indica nordul adevart ci pe cel magnetic, aflat la multi kilometri de cel real, iar indicatiile busolei se schimba in timpul calatoriei., lucruri pe care Columb nu le stia pe atunci. Se poate raspunde insa pe buna dreptate ca nu era pentru prima data cand Columb folosea o busola, chiar si necunoscand diferenta dintre nordul magnetic si cel real, insa era pentru prima data cand il surprindeau indicatiile ei.
Cu toate ca intre timp au mai fost semnalate si alte cazuri ciudate, legenda s-a consolidat cu adevarat abia in anul 1945, cand dimensiunile dezastrului au fost mult prea mari pentru a mai putea fi neglijat sau ascuns in spatele unor “povesti cu strigoi.” In acest an cinci bombardiere TBM Avenger se pregateau pentru o misiune importanta, cunoscuta sub denumirea de Zborul 19. Escadrila era condusa de Charles Taylor. La mijlocul misiunii acesta a semnalat că au probleme si ca busola s-a dereglat. Eforturilor controlorilor de zbor au fost inutile intrucat in scurt timp semnalele de radio s-au pierdut si escadrila a disparut fara urma. In cateva ore la fata locului au aparut avioanele de salvare, insa nu numai ca cercetarea nu s-a soldat cu niciun rezultat dar unul dintre aceste avioane, care avea 13 oameni la bord, a disparut la randul sau. In total 27 de oameni disparusera intr-o singura zi in blestematul loc.
Aproximativ 200 de astfel de incidente au mai fost semnalate de atunci, ele fiind sintetizate si prezentate de scriitorul Vincent Gaddis in anul 1964 intr-un numar al revistei de SF “Argosy”. Cativa ani mai tarziu, mai exact in 1970 Charles Berlitz a scris o carte carea socat intreaga lume, “The Bermuda Triangle”, care a devenit un bestseller exclusiv datorita subiectului abordat. Cartea a atras o publicitate foarte mare si implicit a starnit curiozitatea oamenilor, acum incepand sa se vehiculeze tot mai multe teorii. Au aparut si diferiti “experti” oferind explicatii total neavizate si neverificate. O astfel de explicatie este citata de Richard Winer, cel care a realizat un film documentar despre ciudatele fenomene. Conform acestuia, “expertul” sustinea ca navele si avioanele disparute sunt inca acolo, numai ca sunt prinse intr-o alta dimensiune formata in urma unui fenomen magnetic care cel mai probabil a fost creat de catre extraterestri.
Explicatiile stiintifice sunt insa mult mai convingatoare. Povestea pilotului amator Bruce Gernon, printre altele, a venit in sprijinul acestor explicatii si a elucidat cateva probleme. In 1970 el zbura in zona Triunghiului cand a constata aparitia unui nor ciudat. Neavand de ales a intrat in nor insa imediat instrumentele de bord au luat-o razna si nu a mai putut fi detectat de radar. Gernon povestea ca desi nu era furtuna, in jurul lui se desfasura un joc de lumini albe si linii ciudate, pe masura ce inainta intr-un tunel care devenea tot mai stramt. Salvarea lui a fost o deschizatura pe care o observase in norul din fata. Dupa ce a reusit sa iasa a privit in urma si a observat ca tunelul se prabusise si formase o fanta care se rotea. Insa acum avionul era in pericol de a fi invaluit intr-un fel de ceata electronica, moment in care a reaparut pe ecranele radarelor si controlorii de zbor l-au indrumat pe pilot care a reusit astfel sa se salveze.
Lui Gernon i s-a mai intamplat sa intalneasca ceata electronica si cativa ani mai tarziu, cand era insotit si de sotia lui. Misterul cetii a fost explicat pe atunci prin influenta experimentelor cu unde radio si tensiuni inalte pe care fizicianul John Hutchison le realiza la cateva mii de kilometri, in Vancouver. Hutchins pretindea in anul 1979 ca descoperise ceva iesit din comun, o serie de fenomene neobisnuite care sunt cunoscute sub denumirea de “efectul Hutchins”, pretinzand printre altele ca poate sa creeze in laborator acea ciudata ceata electronica. Nu a reusit insa sa demonstreze convingator ceea ce pretindea, poate si din cauza ca asa cum el insusi afirma, el nu lucra intocmai ca un adevarat om de stiinta ci se baza mai mult pe intuitie.
Cei care au oferit explicatii fanteziste au pierdut din vedere specificul zonei, care nu este deloc prietenoasa insa nu din cauza interventiei extraterestrilor sau din cauza salasluirii copiilor Diavolului in acea zona. In Triunghiul Bermudelor au loc unele fenomene naturale care sunt in masura sa explice punct cu punct o mare parte din disparitii. Astfel, in regiune se produc fenomene la scara mica, rafale, valuri uriase si diferite turbulente care insa nu pot fi prevazute intrucat au aparitii rapide si impetuoase si dispar la fel de repede. Acestea sunt in masura sa distruga un vas si chiar un avion.
Faptul ca desi uneori s-a intervenit chiar rapid, nu s-a mai gasit niciodata vreo urma a existentei vaselor, de parca nu ar fi existat, se poate explica prin forta curentului Golfului, extrem de puternic si violent, care ar putea sa indeparteze ramasitele. S-a spus ca in multe cazuri nu se cunostea pozitia exacta a disparutilor, deci este foarte probabil sa nu se fi cautat in zona corecta. Un argument in defavoarea mitului ar mai fi si faptul ca in lume exista zone chiar mai periculoase decat Triunghiul Bermudelor, unde au avut loc mai multe disparitii, insa se pare ca in aceste cazuri imprejurarile in care au avut loc incidentele sunt mult mai usor de acceptat.
Desi in realitate nu se poate afirma ca exista dovezi stiintifice ale existentei unui fenomen neobisnuti in acest inedit triunghi geografic, sa nu uitam ca de multe ori, inainte ca o decoperire sa fie demonstrata rational a fost nevoie de iluminarea si intuitia unui om. Si poate ca uneori stiinta de laborator este depasita de ceea ce se intampla in lumea reala, indiferent despre ce dimensiune a acesteia vorbim.
Text preluat de pe kudika.ro
Este cunoscut faptul ca marile fluvii alimenteaza oceanele lumii cu mari cantitati de reziduuri vegetale; este si cazul Amazonului. Din reziduurile respective iau nastere hidratii de metan sub acea forma de ghiata gelatinoasa care poate exista timp indelungat, fara a elibera metanul incorporat(cca.150 l in fiecare dm cub de ghiata), atata timp cat conditiile de temperatura, cca.2-4 grade C si presiunea corespunzatoare adancimilor de cca. 5-6.000 m sunt indeplinite. Cantitatea de hidrati de metan este apreciabila in asa-zisa zona a Triunghiului Bermudelor, "vinovat" fiind Gulfstream-ul care face alimentarea din locul de varsare al Amazonului dar si din Marea Sargaselor.In amintita zona, din cauza cresterii temperaturii si probabil si din atingerea unei adancimi mai mici de 5.000 m., periodic au loc degajari masive de metan. In timpul degajarilor, amestecul dintre apa si metan prezinta o densitate mult diminuata (de cca. 10 ori mai mica ) a apei, caz in care orice nava surprinsa nu mai are flotabilitate care sa-i asigure plutirea, caz in care vasele si echipajele umane sunt absorbite de adancuri si care in zona Bermudelor, din cauza Gulfstreamului si solului specific sunt deplasate, absorbite si acoperite foarte rapid.
RăspundețiȘtergereDisparitiile aeronavelor in Triunghiul Bermudelor au aceeasi cauza, adica degajarea intempestiva a hidratilor de metan, numai ca in acest caz mediul aerian se transforma in unul eminamente exploziv si daca nu fulgerul produce explozia, aceasta este provocata chiar de motorul in functiune al avionului.
Atat scufundarea cat si explozia sunt la fel de imprevizibile incat fac imposibila orice comunicare pentru cerere de ajutor, care oricum ar fi imposibila.
(Paradoxul ca au fost cazuri ca navele au ramas nescufundate si totusi echipajele au disparut, poate fi explicat prin aceea ca oamenii si-au dat seama ca nu por respira metan, gasind mai mult oxigen in apa in care au plonjat.)
Cu privire la posibila exploatare a zacamintelor de hidrati de metan, cel putin in zona Tr.Bermudelor, comporta un enorm risc. Mai plauzibila devine exploatarea lor din asa-numitul permafrost polar.
Prof.Gh.C.Dinulescu-Campina
februarie 2012
Daca cineva este dornic de amanuntele teoriei referitoare la Triunghiul Bermudelor, ma poate contacta la tel 0752145670, prof.Gh.C.Dinulescu-Campina.
RăspundețiȘtergere