Psihologia consonantista si Yoga - 6
O alta lege fundamentala descrisa de Odobleja in "Psihologia consonantista" este
legea reactiei:
"Daca asupra unui sistem in echilibru se exercita o actiune (o constrangere) care deranjeaza starea lui de echilibru, se produce un fenomen care se opune acestei actiuni si care distruge partial efectul ei... Reactia este...o actiune de echilibrare consecutiva imediata, o revansa, o replica, o reversibilitate, o actiune in sens contrar." - pag. 349
Exemplele din fizica sunt clare: atunci cand urmarim sa punem in miscare un corp in atmosfera apare o forta de frecare cu aerul care se opune miscarii, si care forta de frecare creste odata cu cresterea vitezei. Evaporarea in spatiu inchis scade progresiv din cauza presiunii exercitate de vapori. Atunci cand comprimam un corp elastic, ia nastere o tensiune care va actiona in sensul decomprimarii.
Privita prin prisma conceptiei orientale despre existenta celor doua forte opuse in Univers: Yin si Yang, legea reactiei capata valoare universala, si este in stransa legatura(explicand) de exemplu cu legea care afirma ca "Extremul Yin se transforma in Yang, si extremul Yang se transforma in Yin", tocmai datorita aparitiei acestei forte care se opune stricarii echilibrului, si care forta de echilibrare care apare la deformari mari tinde sa fie mare decat impulsul initial care a provocat alunecarea sistemului intr-o anumita directie. De exemplu un arc compresat suficient de mult de catre o persoana, va dezvolta o tensiune care va fi mai mare decat forta exercita de persoana pentru a-l compresa, si astfel se va ajunge la decompresie, elongatia putand atinge valori chiar mai mari decat lungimea initiala a arcului inainte de comprimare.
Exemplul arcului compresat si al actiunii legii reactiei poate fi insa aplicat si la psihicul uman. Abstinenta/retinerea unui anumit aspect(de exemplu legat de hranire sau sexualitate) genereaza forte de sens contrar care vor actiona in directia destinderii. Si invers, abuzul genereaza procese care indeamna la abstinenta (de exemplu daca exageram cu mancatul dulciurilor, senzatia de dulce resimtita la nivelul papilelor gustative se diminueaza in timp, astfel ca suntem nevoiti sa incetam fiindca actiunea nu mai produce efect).
Aceasta lege este in stransa legatura si cu sfatul lui Buddha legat de inutilitatea ascezei exagerate sau in general a abuzurilor in vederea eliberarii spirituale. Astfel, prin asceze exagerate noi nu facem decat sa generam implicit forte puternice in sens opus, care ne mentin astfel in lumea schimbatoare a dualitatii. Transcenderea dualitatii nu se realizeaza asadar prin asceze sau abuzuri severe care nu vor face decat sa genereze forte care ne vor impinge apoi in directia opusa, ci adoptand "calea de mijloc" a echilibrului, atitudine prin care ne putem ridica deasupra sau detasa de oscilatiile dualitatii.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu