Dhammapada - Buddha
42. Indiferent ce i-ar putea face un om plin de ura celui pe care il uraste, sau un om fata de inamicul sau, propria noastra minte prost directionata ne face un rau si mai mare.
43. Nici mama, nici tatal, nici vreo ruda nu ne pot face un bine atat de mare pe cat ne poate face propria noastra minte orientata corect.
Buddha subliniaza cat se poate de clar faptul ca nimeni exterior nu ne poate face vreun rau cu adevarat important, ci daca trebuie sa ne pazim de vreun inamic periculos care intr-adevar ne poate face un rau important, acel dusman periculos este propria noastra minte orientata gresit.
Pentru a identifica ce inseamna mintea prost directionata pentru a cunoaste asadar dusmanul de care trebuie sa ne ferim, trebuie mai intai sa fim constienti ca acesta difera functie de nivelul de pe care privim realitatea. Pentru a progresa este necesar sa ne raportam si sa ne pozitionam pe cea mai elevata pozitie pe care o putem avea. De exemplu un cautator spiritual aflat la inceput trebuie sa mediteze asupra ideii ca a-si orienta gresit mintea inseamna a considera ca poate dobandi fericirea raspindind nefericirea asupra celorlalti, adica facandu-le rau. Din alt punct de vedere putem considera ca a ne orienta gresit mintea inseamna a inversa scara reala a valorilor si de exemplu sa pretuim mai mult valorile trecatoare decat cele nepieritoare. Dintr-un punct de vedere si mai inalt a ne orienta gresit mintea inseamna sa ne-o "intoarcem" de la lumina Constiintei Supreme, lasand-o astfel in "intuneric" spiritual, si de aici decurgand toate greselile care se propaga apoi prin structurile atat de complexe care formeaza fiinta umana.
Nici nu exista un bine atat de mare pe care sa-l arunce asupra noastra cineva exterior precum e binele pe care il dobandim orientandu-ne in mod corect mintea. Iarasi, a afla ce inseamna "o minte orientata corect" depinde de punctul de vedere din care privim lucrurile, si pentru a progresa trebuie sa ne raportam la cele mai inalte repere pe care le avem. Astfel un cautator spiritual se poate focaliza asupra faptului ca el isi poate baza propria fericire facandu-i fericiti pe ceilalti (facandu-le bine celorlalti), sau isi poate structura o scara reala a valorilor in care de exemplu valorile nepieritoare pretuiesc mai mult decat cele efemere, sau dintr-un punct de vedere foarte elevat poate privi "mintea orientata corect" ca fiind mintea indreptata(deschisa/rezonanta) catre Constiinta Suprema care este in acelasi in timp Adevarul Ultim, astfel incat mintea sa se umple de lumina venita de la Dumnezeu si sa o radieze apoi imprejur precum un diamant straluceste fascinant fiind pus in lumina. In oricare din cazurile enumerate in acest paragraf aceste realitati trebuie traite in mod direct si cu toata fiinta de catre practicantul spiritual (pentru a-si produce roadele), si nu doar intelese in mod intelectual dar sec si sterp.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu