Internetul ne face mai superficiali
Desi Internetul nu are mai mult de 20 de ani, in ziua de azi e greu sa ne imaginam cum ar fi fara el. El ne ofera acces instant la o vasta sursa de informatii si putem tine legatura cu prietenii si cu colegii nostri. Dar dependenta noastra de Internet are si o “parte intunecata”. Exista dovezi stiintifice care sugereaza clar faptul ca Internetul, in ciuda avantajelor sale evidente, ne-a transformat in oameni superficiali.
Astfel, s-au constatat urmatoarele aspecte:
1) oamenii care citesc texte pe ecranul calculatorului inteleg mai putin decat cei care citesc cuvinte tiparite pe hartie;
2) oamenii care urmaresc prezentari multimedia complexe isi aduc aminte mai putin decat cei care isi iau informatia intr-o maniera mai sedata si mai concentrata;
3) oamenii care sunt atrasi de emailuri, actualizari si alte mesaje on-line inteleg mai putin decat cei care sunt capabili sa se concentreze;
4) oamenii care au de-a face cu mai multe sarcini sunt mai putini creativi si mai putini productivi decat acei care fac un singur lucru la un moment dat.
Lucrul comun in toate acestea il reprezinta divizarea atentiei. Bogatia gandurilor noastre, a memoriilor noastre si chiar a personalitatilor noastre se bazeaza pe abilitatea noastra de a ne focaliza pe minte si a ne sustine concentrarea. “Doar atunci cand acordam atentie unei noi informatii suntem capabili sa o asociem semnificativ si sistematic cu toate cunostintele ce le avem deja stabilite in memorie”, apreciaza Eric Kandel, neuropsiholog, castigator al premiului Nobel.
Atunci cand suntem, in mod constant, distrasi de o multime de informatii, datorita Internetului, atunci creierele noastre nu mai pot crea acele conexiuni neurale atat de puternice care ofera distinctie si profunzime gandirii noastre. Gandurile noastre devin separate, iar memoria noastra slabeste.
Filozoful roman Seneca a spus foarte bine acum 2.000 de ani: “A fi oriunde inseamna a nu fi nicaieri”.
Intr-un articol publicat in revista “Science”, Patricia Greenfield, psiholog la Centrul Media Digital pentru Copii, din cadrul Universitatii California din Los Angeles (SUA), a sintetizat sutele de studii privind felul in care diferitele tehnologii media influenteaza abilitatile noastre cognitive.
Unele studii au indicat faptul ca anumite sarcini ale calculatorului, ca de exemplu jocurile video, cresc vitezele cu care oamenii isi pot schimba concentrarea pe anumite imagini sau iconite de pe ecran. Totusi, alte studii au reliefat ca o asemenea schimbare rapida in concentrare duce la o gandire mai putin riguroasa si mai automata.
Intr-un experiment realizat intr-o universitate americana, la jumatate de studenti li s-au permis sa foloseasca laptop-ul conectat la Internet, in timpul cursurilor, iar la cealalta jumatate nu. Cei care au folosit Internetul au performat mult mai rau intr-un test cu privire la cat de mult au retinut dintr-un anumit curs.
Greenfield a ajuns la concluzia ca orice mediu duce la dezvoltarea unor calitati cognitive, in detrimentul altora. Astfel, folosirea extensiva a calculatorului duce la intarirea calitatilor vizuale si spatiale, ideale pentru posturi ca pilotarea unui avion sau monitorizarea unui pacient in timpul operatiei – in care e necesara schimbarea rapida o multor comenzi. Dar, totodata, utilizarea mult timp a calculatorului duce si la slabirea proceselor cognitive, si e vorba de vocabularul abstract, capacitatea de reflectie, gandirea critica si imaginatia. “Devenim, intr-un cuvant, superficiali”, conchide Greenfield.
Sursa:
itcmedia.info
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu