Interviu fara prejudecati cu GREGORIAN BIVOLARU - Tantra, o cale dificila si ingusta precum taisul briciului
"Tantra este o viziune geniala asupra vietii si sublimarii energiilor sexului"
Mircea Eliade
Contestata sau acceptata, Tantra este inca subiectul unor dispute furibunde de presa. Sfidand prejudecati, dogme si inhibitii constientizate sau nu, distrugand orice falsa morala si aducand la suprafata aspecte surprinzatoare ale naturii umane, TANTRISMUL, aceasta "terra mirabilis", rastoarna concepte, produce revolutii, provoaca revelatii, creeaza noi moduri de viata. Ce este bine si ce este rau, unde incepe si unde se sfarseste "moralitatea"? Sa fie, oare, iluzia unor oameni in cautare de senzatii tari sau este misterul unui adevar inefabil necunoscut inca? Exista cineva care sa poata raspunde la aceste intrebari? Este ea compatibila cu modul de viata occidental?
GREGORIAN BIVOLARU NE-A DEMONSTRAT CA DA, IN CIUDA ATACURILOR CARE AU URMARIT SA-I OBSTRUCTIONEZE ACTIVITATEA DE PIONIERAT IN PROMOVAREA ACESTUI CURENT SPIRITUAL. "In conformitate cu traditia milenara TANTRA, universul se naste din uniunea cosmica beatifica a principiilor Masculin si Feminin, a carei expresie in sfera umana este dragostea. Toate acestea sunt indirect o invitatie de a descoperi dimensiunea sublima si transfiguratoare a sexualitatii. Pentru cel care o studiaza cu atentie este evident ca Tantra a inteles de mult importanta fortei sexuale, forta fundamentala a fiintei noastre si motorul vietii pe planeta, intuind utilitatea sa, cel mai adesea nebanuita, pentru viata spirituala".
Adina Stoian: De ce si cum ati ajuns sa va interesati de Tantra?
Gregorian Bivolaru: Am inceput cu destul de multi ani in urma sa practic yoga. Am urmat calea traditionala obisnuita, cea pe care o indicau marii intelepti ai Orientului. Aceasta cale include printre altele posturile, vegetarianismul si renuntarea la multe lucruri, intre acestea fiind si sexualitatea. Spiritualitatea Orientala mi s-a revelat ca fiind in legatura cu sexualitatea si astfel am inteles necesitatea de a o infrana sau chiar de a o suprima in cazul abstinentei, pentru a o sublima. O anumita perioada de timp am crezut ca aceasta era Calea. Citisem, bineinteles, o multime de lucrari despre Tantra si chiar studiasem toate referirile lui Mircea Eliade in acest domeniu, ca toata lumea, dar inca nu intreprinsesem nimic mai mult. Ca urmare a editarii in Franta a unui articol scris de mine pe aceasta tema, am ajuns sa corespondez si apoi sa cunosc un personaj feminin cu totul iesit din comun, desi foarte putin cunoscut in Franta datorita modestiei sale. Aceasta fiinta cu totul fascinanta prin inteligenta, frumusetea si elevarea sa spirituala era, chiar daca nu ii placea sa fie numita asa, un veritabil maestru tantric feminin. Aceasta s-a straduit sa ma faca sa cunosc anumite aspecte esoterice in Tantra Yoga asa cum acestea ii fusesera accesibile intr-un centru initiatic din India. Tot cu aceasta ocazie, prin ea am avut acces la anumite scrieri traditionale yoghine si tantrice secrete care mi-au permis sa inteleg multe enigme. Acest maestru feminin mi-a oferit anumite chei secrete si, introducandu-ma in acest univers misterios, mi-a indicat sursele gandirii tantrice. Ea m-a facut sa inteleg misterele transmutarii biologice si ale sublimarii si astfel am realizat ca spiritualitatea si sexualitatea nu sunt deloc opuse in cazul unei continente perfecte. Am devenit astfel constient ca ar fi o aberatie sa iti dispersezi energia si sa iti pierzi timpul reprimand energia sexuala, cand este mult mai inteligent si binefacator sa procedezi intocmai ca in artele martiale - care folosesc exact forta adversarului - si sa utilizezi in mod benefic, creator aceste forte pentru a trezi aspectele superioare ale fiintei in vederea accelerarii evolutiei spirituale. Intr-o epoca in care sexualitatea reprezinta un pol fundamental de focalizare, consider ca Tantra Yoga este exact ceea ce ii trebuie omului modern.
Adina Stoian: Cand ati inceput sa va ocupati practic de Tantra Yoga?
Gregorian Bivolaru: In anii '70. Eram deja profesor de yoga. Practicam deja anumite forme de Tantra si ma convinsesem din plin de efectele sale extraordinare pe toate nivelele fiintei umane.
Adina Stoian: Considerati ca Tantra se adapteaza actualmente lumii contemporane?
Gregorian Bivolaru: Civilizatia occidentala este in mod evident in declin. Ea a pus accentul in mod exagerat pe valorile patriarhale, pe valorile asa-zis "masculine" ale fiintei umane, bazandu-se preponderent pe ratiune sau intelect. Valorile feminine ca intuitia, receptivitatea, trairea vietii, simtirea misterelor naturii sunt constient neglijate. In Occident, adesea, spiritualitatea este o negare a vietii si mai ales a vietii sexuale. Din acest punct de vedere, Tantra aduce ceea ce eu cred ca este o solutie inteleapta: revalorizarea constienta a valorilor feminine in vederea polarizarii si unificarii.
Pentru ca orice femeie armonios structurata si plenar constienta de potentialul sau este un intermediar cosmic foarte puternic in comparatie cu barbatul, ea poate atinge prin intermediul intuitiei, Realitatea Ultima. Femeia poarta in ea, adeseori fara sa banuiasca, o forta sexuala care poate fi sublimata in totalitate prin transmutarea si canalizarea benefica a energiei sale procreatoare, in sensul ca aceasta o va face sa se simta din ce in ce mai aproape de Creator.
Prin definitie, Tantra Yoga urmareste sa traduca aceste adevaruri in practica. Initiatii tantrici au inteles de mult importanta uriasa a fortei sexuale, considerata drept energie, forta fundamentala a eu-lui nostru si motorul intregii vieti pe aceasta planeta. Ei au intuit, de asemenea, utilitatea acesteia pentru accelerarea desavarsirii spirituale. Tantra ne faciliteaza accesul direct la o spiritualitate fara dogme, care nu este in esenta opusa altor religii, cu toate ca ea insasi nu este o religie. Tantra ne ofera o alta viziune care in esenta este identica cu aceea a religiilor. Prin experienta amoroasa tantrica, fiinta realizeaza o alta viziune a sexualitatii, care nu este desfranata, ca in cazul asa-zisei libertati sexuale, care se limiteaza la vulgara psiho-fiziologie ce are drept unic scop faptul de a te simti relativ bine in corp, avand o viata sexuala satisfacatoare.
Tinzand catre Infinit, Tantra ne propulseaza cu mult dincolo de toate acestea si ne propune o veritabila "meditatie beatifica in cuplu". Atunci, intre cei doi se poate stabili un contact infinit mai profund in unitatea cuplului si tocmai, de aceea, ei ajung sa transceanda planurile inferioare ale constiintei obisnuite. A atinge un alt nivel de constiinta prin fuziune telepatica cu constiinta celuilalt, iata ceva usor realizabil care, la prima vedere, pare misterios. Aceasta este pur si simplu ceea ce majoritatea ascetilor urmaresc sa realizeze prin meditatie profunda. Sexualitatea obisnuita cu descarcare sau ejaculare nu permite o concentrare a energiilor launtrice de o intensitate suficient de mare si, tocmai de aceea, ea nu are efecte semnificative la acest nivel. Este evident pentru oricine ca practica sexuala tantrica, datorita sublimarii, amplifica extraordinar de mult toate energiile benefice ale fiintei, facandu-le sa ajunga cu mult dincolo de nivelul obisnuit, in acelasi timp elevand si rafinand vibratiile noastre launtrice.
In trairea amoroasa tantrica, sexualitatea nu este un scop in sine, ci un mijloc, ce are valoarea sa proprie. La un moment dat, prin intermediul sexualitatii controlate si sublimate, poate aparea fulgerator transcenderea beatifica a planului constiintei obisnuite.
Adina Stoian: In aceasta condensata prezentare a Tantrismului realizata astfel incat sa faca cu putinta intelegerea acestuia in Occident, care este rolul amorului? Practica diferitelor procedeee tantra se poate face in cadrul unei relatii stabile de cuplu?
Gregorian Bivolaru: Din cate stiu, in Occident mai ales, unde aceste practici s-au raspandit din ce in ce mai mult in ultimul timp, cei mai multi dintre cei care urmeaza cursuri speciale de Tantra practica cele invatate in interiorul cuplurilor maritale stabile, care sunt fundamentate pe afectiune si respect reciproc. Cei doi membri ai cuplului sunt invatati sa fie plini de iubire unul fata de celalalt si sa vada unul in altul reprezentarea transfigurata a Supremului: Shakti, Forta materna, Eternul feminin (in femeie) si, respectiv, Shiva, Esenta Divina sau Supremul Masculin (in barbat).
In amorul transfigurator tantric nu se uneste un barbat numai cu o femeie, ci cu ceea ce este perceput ca grandios, sublim si enigmatic in si dincolo de fiinta femeii care se afla in fata lui. Barbatul intuieste atunci fortele superioare pe care femeia le manifesta prin rezonanta si le prezinta. In fata corpului sau gol, barbatul percepe energiile pe care ea le incarneaza si viceversa, acest proces sublim este valabil si pentru femeie in legatura cu barbatul cu care se uneste. Exact in momentele in care incep sa fie percepute inefabil aspectele transfiguratoare divine sau ultime ale fiintei iubite, amorul este cosmic si devine cu adevarat Tantra. Atat timp cat nu avem catusi de putin aceste perceptii extraordinare, chiar daca se utilizeaza "tehnici" tantrice si se ajunge la anumite performante in ceea ce priveste continenta, nu se realizeaza inca Tantra cu adevarat.
Orgasmul obisnuit, insotit de ejaculare, este pur si simplu genital si mecanic. In amorul tantric transfigurator, actiunea lui Shakti in cooperare subtila cu Shiva permite celor doi iubiti sa atinga un orgasm plenar, cosmic, care se manifesta la un alt nivel al fiintei si este lipsit de ejaculare. De altfel, in cazul extazului amoros tantric, cuvantul orgasm nu se potriveste decat partial. Este semnificativ ca in Occident nu avem cuvantul cel mai potrivit pentru a descrie aceasta paradisiaca experienta. S.B. Dasgupta vorbeste de beatitudine. Prin amorul tantric, si femeia, la randul sau, poate atinge mai multe forme de orgasm fara descarcare, din ce in ce mai elevate.
Adina Stoian: In articolele despre Tantra pe care le-ati publicat spuneti ca asa-zisa faza orgastica ce precede ejacularea este, din punct de vedere energetic, cea mai intensa ca placere, ea fiind cea mai marcanta. De asemenea, afirmati ca toata arta amorului nesfarsit consta in a face sa dureze la infinit aceasta faza, fara ca aceasta sa se finalizeze printr-o ejaculare. Despre ce este vorba, de fapt?
Gregorian Bivolaru: Este ceea ce multi tantrici avansati numesc "taisul briciului". Pentru a ramane oricat dorim aici este, bineinteles necesara o concentrare aproape absoluta care adeseori este destul de dificil de abordat. Aici se face ruptura planului de constiinta: un minut sau doua de neatentie sunt uneori suficiente pentru a ne face uneori sa ne pierdem controlul. Apoi, dupa ejaculare, ne revenim intrebandu-ne umiti: "ce a fost cu mine, am adormit oare, ce s-a petrecut?". Aici, in acest punct de rascruce, exista o uluitoare si misterioasa posibilitate de deschidere catre infinit. Cand se atinge aceasta concentrare absoluta putem fuziona cu Sinele, caci atunci frontierele eu-lui efemer dispar. Simtul eu-lui limitat dispare ca prin farmec. Suntem fulgerator fuzionati si devenim una cu acea experienta. Aceasta este ceea ce aspira sa atinga toti yoghinii si misticii. Uni se vor intreba, poate, de ce este mai usor sa atingi o concentrare maxima in actul sexual perfect controlat, decat in oricare alta situatie. Pentru ca intotdeauna este mai usor sa te concentrezi pe trairile foarte placute, in timpul carora mentalul este dinamizat cu ajutorul energiilor sublimate.
Adina Stoian: Din punctul de vedere al contraceptiei, o asemenea tehnica pare a fi foarte interesanta. Daca nu exista ejaculare, ce se va intampla cu sperma care nu va fi deloc eliminata la sfarsitul contactului amoros?
Gregorian Bivolaru: Nu putem afirma ca Tantra este doar o metoda contraceptiva naturala. De altfel, eu nu am vorbit niciodata despre asa ceva. Totusi, in aceasta directie, fiecare este liber sa utilizeze propriile sale metode. In ceea ce priveste ejacularea, trebuie sa precizez ca majoritatea oamenilor au destul de multe idei false in legatura cu acest aspect deoarece, datorita prejudecatilor, aceasta este la ei un fenomen curent. Barbatul obisnuit are cel putin una sau chiar doua ejaculari pe saptamana. Pentru Tantra aceasta inseamna a pierde energia sexuala de cel putin 52 de ori pe an, ceea ce conduce la o considerabila epuizare.
Sa vedem ce se intampla atunci cand exista cu adevarat retentia totala, ca in cazul continentei. Sperma barbatului occidental, datorita exceselor ejaculatorii, este prea lichida, iar atunci cand excitatia este foarte puternica, o anumita cantitate va fi eliminata. In cazul barbatilor care practica Tantra, o retentie seminala foarte lunga va avea drept consecinta transmutatia biologica a spermei, care va face cu putinta procesele de sublimare a energiei rezultante.
Adina Stoian: Care sunt legaturile dintre Tantrism si Taoismul amoros care, la randul sau, indica retentia ejacularii?
Gregorian Bivolaru: In China, taoistii au utilizat predominant forta sexuala transmutata in calitate de elixir al vietii lungi. Este insa evident ca taoistii au tehnici foarte apropiate de acelea care sunt utilizate in Tantrism. Fara indoiala ca in trecut au avut loc numeroase schimburi de opinii din punct de vedere tehnic intre adeptii Taoismului amoros si ai Tantrismului. Pentru taoisti, controlul si transmutarea potentialului sexual sunt mai ales modalitati rapide pentru a dezvolta forta subtila vitala. Totusi ei nu ajung totdeauna la o deplina spiritualizare a sexualitatii.
Adina Stoian: Unii spun ca Tantra poate fi periculoasa.
Gregorian Bivolaru: Nu pot exista nici un fel de pericole atunci cand procedeele Tantra sunt practicate dupa indicatiile unui cunoscator veritabil, caci unele dintre aceste modalitati nu pot fi invatate decat printr-o initiere gradata oferita de un maestru, anumite exercitii putand fi periculoase numai in afara acestui context. Actionand cu bun simt si inteligenta, prin Tantra sunt posibile veritabile salturi, toate acestea fiind perfect la indemana occidentalilor. Realizari extraordinare au fost puse in evidenta adeseori in ultimii 30 de ani de catre cupluri occidentale care practica Tantra. In toate aceste situatii, succesele spirituale au fost elocvente si nimeni nu s-a confruntat cu vreun pericol.
Interviu apărut în revista Yoga Magazin în anul 2003
Vezi si Interviu cu maestra tantrica Margo Anand: "Tantra este pro-extatica"
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu