''Semnele timpului'' - Andrei Pleşu despre sfârşitul ciclului actual al civilizaţiei terestre şi începutul unuia nou
Dacă, ajuns la o anumită vîrstă, te trezeşti bombănind tot mai des
vremurile şi noile generaţii, e bine să ştii că există riscul de a fi
preluat în corul străvechi al bătrînilor, care cred, de cînd lumea, că
totul se termină cu ei. Capeţi un discurs de bunic, dintre cele care îi
exasperează pe nepoţi. Asta pare să fie schema oricărei biografii:
debutezi revoluţionar şi militant şi sfîrşeşti dezabuzat şi nostalgic.
Există, totuşi, mutaţii istorice de anvergură, fracturi ale timpului, de
natură să capete un oarecare coeficient de „obiectivitate“. După
Revoluţia Franceză, sau după instalarea la putere a sovietelor în Rusia
şi a regimului comunist în România, afirmaţii de genul „Nimic nu mai e
ca pe vremea mea!“ sună altfel decît în conversaţia previzibilă dintre
moşnegii dintotdeauna şi tineret. Ruptura e evidentă şi radicală. Ceva
cvasi-ireversibil s-a produs în măruntaiele istoriei. Lucrurile au luat o
turnură cu totul nouă, în iureşul căreia nu mai poţi interveni. Eu unul
cred că trăim un episod din această categorie. N-am cum să mă ocup,
într-un articol de gazetă, de simptomatologia momentului. De cauzele,
metabolismul şi perspectivele lui. Dar, cu ajutorul lui Alain Daniélou,
am găsit un text, în literatura veche a Indiei (Linga Purana, II, 39-40), în cuprinsul căruia bombănelile mele şi ale altora par să fi fost anticipate cu vreo două-trei mii de ani în urmă (Puranas au
apărut, în formă scrisă, în veacurile III-V de după Hristos, dar vin
dintr-o tradiţie orală care, deja pe-atunci, era veche de peste un
mileniu). Intuiţiile profetice ale hinduismului se referă la modul în
care se va încheia actualul ciclu al civilizaţiei terestre. Nu e vorba
de sfîrşitul lumii, ci de sfîrşitul unei lumi, urmat, inevitabil, de
deschiderea unui nou ciclu. După lectura acestui text, nu mă mai simt,
în melancoliile şi temerile mele, un bunic obosit. Mă simt mai curînd
legitimat de o imemorială lamentaţie, ale cărei detalii explodează
spectaculos pe scena lumii de azi. Iată o listă, selectivă, a
simptomelor pe care le anunţă textul puranic, privind spre viitorul care
e, acum, prezentul nostru. Cititorii vor judeca singuri.
Coeficientul de ură din sufletul fiecărui om va cunoaşte – spun
textele – o alarmantă creştere. Oamenii vor deveni din ce în ce mai
iritabili. Toate marile achiziţii de cunoaştere vor fi deturnate spre
scopuri impure, adică spre amplificarea răului din lume. Se va înmulţi
numărul şefilor de stat de extracţie joasă şi de proastă calitate.
Lucrătorii manuali şi negustorimea vor fi înălţaţi la rang de
intelectuali, iar intelectualii vor fi puşi în condiţii subalterne. Va
avea loc, cu alte cuvinte, un destructurant amestec al „castelor“, o destrămare
dramatică a ierarhiilor fireşti, o ireparabilă dezordine socială.
Necinstea va căpăta o răspîndire fără precedent, la toate nivelele.
Hoţii vor deveni lideri. (Rog să nu mi se atribuie nimic din toate
aceste afirmaţii! Nu fac decît să citez un text multi-milenar! n.m., A.P.).
Femeile nu vor mai pune preţ pe propria virtute. Proştii, impostorii,
naturile rudimentare şi gălăgioase vor fi luaţi drept înţelepţi. Oamenii
„drepţi“, de bună calitate, vor avea tendinţa de a se retrage din viaţa
publică. În pieţe se va vinde mîncare gata-preparată (să recunoaştem că
e de necrezut să auzim vorbindu-se, acum 2000 de ani, de
„semipreparate“ şi de fast-food! n.m., A.P.). Limbile vor
sărăci, vorbirea se va trivializa. Vor fi mai multe femei decît bărbaţi,
vor prolifera asociaţiile criminale, va creşte numărul celor care nu
găsesc de lucru. Se vor răspîndi, pretutindeni, bolile de stomac. Se va
extinde moda părului purtat în dezordine şi se va generaliza starea de
letargie, de lehamite, cu corolarul unei cronice incapacităţi de
acţiune. Vor apărea nenumărate organizaţii religioase necanonice,
blasfemia va convieţui cu fanatismul. Se va practica, pe scară largă,
uciderea fătului în pîntecul matern şi se vor asasina direct sau
simbolic eroii fiecărei comunităţi. Deţinătorii puterii nu o vor mai
folosi în beneficiul popoarelor lor.
Ceva mai aproape de lumea noastră, Hesiod (Munci şi zile) are
viziuni asemănătoare. „Epoca de fier“ se va recomanda prin semne
caracteristice: discernămîntul (ca percepţie a deosebirii dintre bine şi
rău) se va şubrezi, instituţia respectului va intra în derivă (vor fi
respectaţi, preponderent, cei nedemni). Vor cîştiga teren neruşinarea,
călcarea cuvîntului dat, invidia. Între părinţi şi copii vor apărea
obstacole greu de trecut, forţa va prevala asupra dreptăţii, ospeţia va
declina, vulgaritatea va împînzi totul.
Contemporanii noştri ar putea îmbogăţi acest diagnostic prin infinite
amănunte, extrase din experienţa cotidiană. Evident, nu mi-am propus să
furnizez cititorului o culegere, deprimantă, de toxine. Nu vreau, pur
şi simplu, să-l indispun. Dar, pornind de la inventarul de mai sus, un
igienic atac de spaimă, o mică ipohondrie nu i-ar strica. Ar fi, poate,
un început de terapeutică...
Andrei Pleşu
Citeşte şi:
Se obişnuieşte în Kali Yuga: atacul la maestru
Ciclurile omenirii după tradiţia şivaită
Legende despre viitor
Semnele precursoare ale sfârşitului lumii
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu