Represiune şi cultură civică
La Pungeşti, un băt
rân a fost lăsat să zacă într-un şanţ cu noroi,
iar jandarmii au refuzat, sub ochii rudelor acestei victime, să permită
echipajul Salvării a-i acorda primul ajutor. Mai târziu s-a dovedit că
fusese un infarct şi numai norocul (unii ar spune Dumnezeu) i-a salvat
viaţa acelui om. Despre această acţiune a forţelor de ordine,
Prim-ministrul a afirmat că a fost corectă, în faţa unor provocări “atât
de grave” ca acelea din comuna vasluiană.
La Bucureşti, mai mulţi apărători ai Roşiei Montana i-au cerut
socoteală Ministrului Culturii pentru participarea deliberată la
distrugerea celui mai preţios sit arheologic minier din perioada dacică
şi romană, în speţă pentru refuzul de a da semnătura pentru înscrierea
pe lista tentativă UNESCO, în condiţiile în care acest peisaj cultural
îndeplineşte nu o singură condiţie (cât ar fi suficient), ci patru
dintre cele stipulate de organizaţia patrimoniului mondial. În clubul
unde ar fi trebuit să se discute despre situaţia culturii române în
2013, moderatorul discuţiei, Ion Bogdan Lefter, a interzis subiectul
Roşia Montana, adresându-i-se ministrului cu ‘dragă Daniel’ şi
asigurându-se că îi creează condiţiile necesare pentru a-i sfida în
continuare pe cei care voiau să-i pună întrebări. La ieşire, spiritele
au fost vădit agitate, vocile puternice, s-a scandat, s-a cerut demisia…
dar, aşa cum se vede din toate înregistrările video, nimeni nu l-a
atins propriu-zis pe ministru. Luneta maşinii a fost spartă în condiţii
care rămân de lămurit, în orice caz momentul ‘prăbuşirii’ ei a coincis
cu trântirea portierei de către ministru.
Despre acest din urmă eveniment, atât prim-ministrul cât şi
preşedintele şi alţi oameni politici au declarat că e inadmisibil. Că
s-a trecut linia roşie. A început o anchetă de o duritate fără
precedent, tuturor contestatarilor ministrului sugerându-li-se că pe
unii dintre ei i-ar putea paşte, atenţie, închisoarea de la 2 la 7 ani –
să ne amintim: pentru o lunetă a cărei valoare a fost estimată de
Ministerul Culturii la… 4000 de lei.
Concluzia e una simplă ca lumina zilei: cetăţeanul Barbu e un
cetăţean mult mai de soi decât cel lăsat să cadă în moarte, sub ochii
consătenilor şi ai rudelor. Orgoliul unui
ministru corupt şi demonstraţia de forţă a autorităţilor sunt infinit
mai importante decât viaţa-moartea unui simplu ţăran. Statul nu mai e un
apărător al egalităţii în faţa legii; dimpotrivă, organismele lui
transmit explicit un mesaj de discriminare: cei ‘de jos’, chiar dacă,
sau tocmai fiindcă nu fac altceva decât să spună adevărul ori să-şi
apere drepturile, vor fi striviţi; în schimb, oamenii Puterii
vor fi apăraţi până şi de consecinţele… morale ale acţiunii lor. Ei nu
trebuie atinşi nici măcar cu o floare. (Să nu uităm de presa dementă
care a ‘raportat’ iniţial cum că Barbu ar fi fost atacat cu pietre,
folosind sintagme de genul “violenţă fără precedent” referitor la un
caz, oricum am lua-o, pur şi simplu minor.)
……………………………..
Vreau să le propun românilor implicaţi, ca organizatori sau simpli
participanţi, în protestele acestei toamne-ierni (fiindcă sper ca până
la primăvară să avem un alt guvern, şi cred serios că ar trebui să
introducem în discuţie sintagma, până acum evitată, alegeri anticipate),
un concept care iniţial poate părea o… găselniţă retorică. Dar, pe de o
parte, Puterea nu procedează altfel atunci când încadrează cazul Barbu
într-o zonă de penal foarte gravă, sau când elimină din legea Roşiei
Montane numele localităţii şi al companiei, găsind alte formulări pentru
acelaşi fond anticonstituţional. Iar pe de altă parte, că vă place sau
nu, mă consider intelectual şi om-de-cultură, sau cel puţin un
specialist care lucrează de mulţi ani deja în câmpul ştiinţelor
culturii, aşa încât pretind ca opiniile mele în domeniu să fie nu
acceptate necondiţionat (asta ar constitui contrariul absolut al
spiritului epistemic din aceste ştiinţe), ci ascultate/ cântărite.
Vreau să vă propun pentru tot ce s-a întâmplat la nivel de
manifestări publice, ca şi, mai ales, pentru ce urmează să se întâmple,
eticheta cultură civică, sau chiar cultură a protestului.
Şi nu e, în viziunea mea, o chichiţă sau o şmecherie care să ne mute de
la fond la formă. Da, problema Roşiei Montana, ca şi cea a gazelor de
şist sau alte teme ‘ardente’ deja apărute ori în pregătire (oamenii din
Educaţie anunţă lucruri spectaculoase pentru luna noiembrie), sunt
lucruri concrete, adânci, care merită toată atenţia în calitatea lor de
fapte în sine. Însă toate aceste crize, din toate aceste domenii
separate, constituie în opinia mea simptome ale aceleiaşi deficienţe structurale: lipsa culturii politice în România.
Cred că ultimii mulţi ani (cine ştie? poate chiar de la Revoluţie
încoace… poate de asta crede tot mai multă lume că acum e necesar un
‘alt’ decembrie ’89) au adâncit şi lărgit enorm prăpastia dintre
populaţie în întregul ei, cu ‘agenda’ ei complexă şi variată, şi clasa
politică devenită o lume-în-sine. Tot aşa cum, să zicem, există o lume a
fotbalului cu reguli şi organizaţii proprii, cu bătălii şi transferuri
şi, uneori, chiar corupţie, avem în România un joc de copii mari, care
‘operează’ într-o Ligă numai a lor, scuipându-se şi păruindu-se unii pe
alţii, fără nici o brumă de atenţie la ceea ce se întâmplă în afara
terenului. Dar, ca în eminentul roman al lui Orson Scott Card, Ender’s Game,
ceea ce jucătorilor li se pare un simplu sport are consecinţe cum nu se
poate mai concrete în lumea reală. Cu diferenţa, esenţială, că
politicienii noştri sunt cum nu se poate mai departe de inocenţa
‘soldaţilor’ astrali din cartea pomenită.
Ceea ce a început ca un simplu clivaj al unui strat (al
reprezentanţilor) care în mod normal ar fi trebuit să se înrădăcineze în
cel de dedesubt (al populaţiei) a devenit azi o despărţire categorică.
Asistăm la o autonomizare a politicienilor care, tocmai, a ucis orice fărâmă de cultură politică – asta dacă vom fi avut vreodată aşa ceva în România.
Într-un anume sens, ceea ce se întâmplă acum pe străzi şi în pieţe e
un fenomen cum nu se poate mai firesc: vidul dintre cele două ‘pături’
se cere umplut, iar societatea civilă organizaţional-instituţională
(mult-hulitele, de către toţi politicienii, ONG-uri) nu mai poate face
asta singură. Deci o importantă, cantitativ dar mai ales calitativ,
parte a populaţiei face inerent acest pas.
————————
Personal, voi invoca de aici înainte pentru toate intervenţiile mele în spaţiul public acea parte din Legea adunărilor publice
care exceptează de la necesitatea declarării prealabile manifestările
culturale. Personal, în cât mai multe dintre luările mele de cuvânt, fie
ele la proteste sau în texte scrise, voi vorbi tot mai accentuat despre
faptul că, peste şi întrucâtva mai important decât temele ‘punctuale’
ale fiecărei manifestaţii, ea (manifestaţia) e un exerciţiu, un flash-mob educativ în formarea cetăţenească a românilor.
Lipsa de cultură politică a politicienilor e
virusul cel mai periculos care a contaminat societatea românească; sper
din toată inima că nu suntem, ca ţară, în septicemie. Nici cultura civică,
atâta câtă este, oferită de instituţiile tradiţionale de tip ONG, nu
poate deocamdată (şi probabil nu va putea vreme de luni sau ani de zile)
oferi superstratul necesar pentru o mai bună viaţă a cetăţenilor, nici
substratul pentru ca politicienii să fie aduşi cu picioarele pe pământ.
Rămâne, tocmai, ca un soi de ultimă salvare, cultura protestului: trebuie să exersăm, să testăm, să dezbatem, să îmbunătăţim, să exercităm iar şi iar ieşirea în stradă, nesupunerea civică şi… da, da, ne-stimaţi guvernanţi, limita legii.
Invoc anticipat, pentru toate amenzile sau sancţiunile pe care v-ar
putea trece prin minte să mi le daţi mie sau colegilor mei de prin alte
oraşe (la ‘faza’ asta, Clujul pare a fi încă unul din locurile cele mai
civilizate şi normale-la-cap din ţară), argumentul stimulării sau participării la o manifestaţie culturală. Nu declarăm prealabil, aşadar, nimic. Ne educăm
pe noi înşine şi vă forţăm, astfel, să vă educaţi şi voi. Şi aşa vă
comportaţi ca nişte analfabeţi într-ale respectului faţă de alegători.
Aşa că, dragi ‘conducători’ şi dragi braţe înarmate ale
conducătorilor, NU sunt un agitator, NU sunt un lider, nici politic şi
de nici un alt tip; sunt un profesor de democraţie, sau fiindcă şi
expresia asta e prea orgolioasă… sunt un organizator de seminarii despre ce e normalitatea socială.
Vă deranjează că aceste seminarii se desfăşoară în piaţa publică sau
uneori, din cauza mulţimii de participanţi, blochează preţioasele
dumneavoastră căi de acces? Asta este!
Veţi învăţa repede, sau va trebui să vă obişnuiţi cu o Românie tot
mai auto-educată, tot mai conştientă. Mai mult: dacă nu veţi învăţa
destul de curând, veţi fi daţi afară din clasă… ca nişte repetenţi ce
sunteţi.
Cornel Vîlcu - Active watch
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu