De ce revolutia exterioara NU este o solutie
“In capitalism avem de a face cu exploatarea omului de catre om. In comunism insa este invers”
(folclor urban din perioada comunista)
Am scris acest articol ca urmare a comentariilor la filmul “
Invisible Empire”
si in care afirmam ca nu sunt de acord cu chemarile aproape disperate
ale realizatorului filmului la actiuni de strada imediate. In cele ce
urmeaza am sa explic afirmatiile de atunci asa cum am promis. Inca de la
inceput va previn ca nu este numai o problema de logica, ceea ce am
vrut atunci sa spun se reflecta direct in viata noastra la toate
nivelele si intelegerea acestor idei consider ca poate sa ne aduca mai
aproape de o stare de armonie in lumea in care traim.
Sunt din ce in ce mai multi aceia care – promovand adevarul din
spatele trusturilor media – cheama la unirea tuturor fortelor populare
ca luand puterea din mainile celor putini sa fie data inapoi poporului.
Egipt - un exemplu de revoluţie care nu a avut un rezultat pozitiv pentru poporul egiptean
Avand experienta comunismului care s-a condus dupa sloganul “puterea
celor multi asupra celor putini” si a capitalismului care “divide si
cucereste”, si considerand esecul lamentabil a ambelor sisteme (pentru
ca fiecare dintre el, mai devreme sau mai tarziu, a ajuns in aceiasi
situatie: puterea este data celor putini si puternici care-i conduc pe
cei multi), fiecare ar trebui sa fie foarte precaut in asi insusi una
dintre cele doua chemari: fie spre unitate fie spre a urma interesul
individual! De fapt trebuie sa fim atenti in a urma orice apel care nu
vine din Inima noastra.
Trebuie sa intelegem unde anume au esuat fiecare dintre aceste doua
sisteme pentru a putea transforma ceva. Partea dificila in aceasta
analiza apare inca de la inceputul ei prin faptul aparent paradoxal ca
aceste doua sisteme (comunismul si capitalismul) acopera – numai in
aparenta – ambele directii posibile prin care oamenii pot interactiona:
unitatea si separarea.
O minoritate elitista oculta detine puteri asupra celor multi
Fie ca oamenii s-au unit formand o majoritate populara (precum in
comunism), fie ca oamenii si-au vazut fiecare de telurile sale fiind
guvernati de legile statului de drept (precum in capitalism), rezultatul
se pare ca este mai devreme sau mai tarziu cam acelasi pentru toti: o minoritate elitista oculta detine puteri asupra majoritatii oamenilor care nici banuiesc ce li se petrece.
Daca prin unitatea celor exploatati sau prin separarea lor legica (in
baza unor legi) rezultatul totusi tinde sa devina acelasi ne putem
intreba pe buna dreptate care ar fi solutia? De asemenea, aceasta
revenire constanta la faza de confiscare intr-un fel sau altul a puterii
de catre grupuri oculte ne arata ca problema exploatarii inumane si
elitismului nu poate sa fie cautata in sistemul de organizare al
majoritatii ci mai degraba in natura acestei majoritati care se pare ca
genereaza intotdeauna aceleasi situatii in absenta unei formari
adecvate.
Sa luam aceste doua exemple si sa vedem daca nu cumva in spatele lor
se gaseste un element comun care sa fie de fapt cauza esecului, chiar
daca cele doua sisteme par ca se complementeaza perfect (deci cu alte
cuvinte acopera toata gama de posibilitati si deci esecul nu are cum sa
fie undeva in afara).
Am vazut ca daca oamenii se unesc pentru a forma o anumita forta
populara ei isi pun in comun tot felul de ganduri si aspiratii care apoi
devin un fel de rezervor gigantic ce acumuleaza toate experientele lor.
Avem de a face astfel cu ceea ce generic se numeste subconstientul colectiv.
Comunismul face ca acest subconstient colectiv sa se ampifice foarte
mult iar oamenii sa fie in mod foarte direct si dinamic conectati la el,
fiind astfel puternici influentati de continutul acestuia.
Pe de alta parte sistemul capitalist face ca oamenii sa fie dominati
de ideea ca sunt speciali si diferiti, le stimulteaza spiritul de
competitie pana intr-acolo incat nu mai exista aproape nici un fel de
forta de coeziune intre indivizi. Aceasta ii aduce pe indivizi la
discretia fortelor statului care sunt singura forta ce nu poate sa fie
confruntata cu nici o opozitie viabila.
Pentru a intelege cum este posibil ca aceste doua sisteme atat de
diferite sa duca totusi la aparitia aceleiasi puteri oculte si chiar la
sustinerea ei atat prin dezvoltarea sistemului cat si prin caderea sa
(cum s-a petrecut cu sistemul comunist care chiar si prin caderea sa a
hranit aceeasi putere oculta care s-a hranit in primele faze dupa cadere
chiar din “hoitul” sistemului rapus) cred ca trebuie sa ne aplecam
asupra unor mecanisme fundamentale ale fiintei umane, mecanisme care o
fac sa reactioneze in acest fel atat individual cat si in grup.
Initiatul si egoistul: Omul si umbra sa
Un element foarte importat de care trebuie sa tinem seama aici este
si faptul ca in natura umana anumite principii care se afla in
profunzimea sa vor face ca mai devreme sau mai tarziu fiinta respectiva
sa se comporte si sa se organizeze cam in acelasi fel in conditii
similare. Aici ma refer de pilda la conceptul de “fiinta aleasa” sau de
“elita”. Acest concept a fost intotdeauna o umbra – o reflexie in
planurile inferioare – a conceptului spiritual de initiat si de cerc esoteric (ocult).
Oamenii care nu au nivelul de constiinta – sau nu mai au nivelul – sa
perceapa acest concept de initiat cu toate consecintele sale, cauta in
mod inconstient sa isi gaseasca un statut aparte sau se se diferentieze
de ceilalti pentru ca aceasta este ceea ce ei inteleg din notiunea de
initiat: o persoana aparte care isi mentine distanta fata de ceilalti.
Aceasta se traduce din perspectiva egoului prin notiunea de “elita” si
“elitism”. Ceea ce era semnul unui nivel superior de constiita –
initiatul – devine acum marca nivelului inferior de constiinta –
egoistul sau elitistul. Asadar putem observa cum elitistul este o copie
caricaturala (din perspectiva ego-ului) a initiatului.
Daca initiatul este o fiinta care prin natura cunoasterii sale este
deasupra celorlalti care se afla intr-un stadiu de inceput al aventurii
evolutiei, egoistul sau elitistul este cel care prin natura limitarilor
sale se considera special, aparte sau “cel ales”. Sentimentul de a fi
special devine central in cazul egoistului pe cand in cazul initiatului
interesul pentru cunoastere si transformare evolutiva este elementul
central al interesului sau. Pe cel initiat il intereseaza sa se
perfectioneze si prin aceasta – chiar daca nu urmareste aceasta – el
capata un statut aparte fata de ceilalti care inca nu stiu sau nu s-au
transformat. Statulul aparte al initiatului rezulta din insasi natura
lucrurilor pe cand statului aparte al elitistului sau egoistului rezulta
dintr-un efort constant pentru a dobandi si mentie aacest statut. Pe
cel egoist sau elitist il intereseaza sa aiba un statut aparte chiar
daca nu merita in realitate aceasta, el fiind un om de cele mai multe
ori mediocru ce nu ar merita in realitate acest statut. Tocmai de aceea
egoistul incepe sa faca eforturi de a isi face o imagine de fiinta
aleasa, de apartenenta la o elita, si sa isi mentina aceasta imagine
prin mistificarea adevarului sau chiar prin efortul de a-i face pe
ceiallti sa para mai jos in loc sa isi dirijeze el eforturile pentru a
se eleva personal. Pentru aceasta el se grupeaza impreuna cu altii care
au aceeasi mentalitate in grupe oculte care se autointituleaza alesi sau
elite.
Grupele de initiati isi pastreaza anonimatul si discretia datorita
necesitatii obiective ce apare prin diferenta foarte mare de nivel intre
constiinta si manifestarile initiatilor si cei care inca se afla in
ignoranta. Munca lor se desfasoara asupra lor insisi iar discretia lor
se mentine in mod natural si fara efort. Daca nu ar fi aceasta diferenta
de nivel de constiinta, grupa de initiati nu ar pastra nici un secret.
Pe de alta parte elitistii sau egoistii nu au de cele mai multe ori nici
un motiv ce in mod obiectiv ar necesita pastrarea unor secrete in afara
nevoii de a parea altfel decat sunt, de a juca un joc de imagine care
se bazeaza in mare parte pe manipularea abila a secretului si astfel de a
detine puterea in mod formal si ilegitim.
Ei isi cultiva o anumita imagine de sine prin plasarea aparent in
centrul atentiei a notiunilor de caritate si intrajutorare, de umanism
si evolutie, insa la o analiza atenta observam in mod evident ca acestea
nu sunt decat niste jocuri de imagine foarte bine gandite (si
nesustinute deloc de actiunile lor concrete) pentru a mentine ideea de
elita morala si chiar spirituala si a justifica actiunile realizate de
pe aceasta pozitie.
Din aceasta perspectiva elita se substituie ordinii naturale, un
surogat a ceea ce in mod natural apare in sanul comunitatii prin
evolutia unor indivizi care devin initiati. Elita este o aberatie a
naturii care cauta sa se ascunda tocmai imitand natura. Elita
conducatoare isi justifica existenta prin faptul ca cineva trebuie sa
conduca si sa isi asume aceasta iar ei sunt aceia pentru ca sunt “cei
alesi”. In timp insa tinde sa devina clar ca valoarea elitei este la
acelasi nivel cu a celorlalti oameni pe care ii conduc si atunci se
instaleaza tirania mediocritatii asupra mediocrilor, sau … “exploatarea
omului de catre om”.
Sursa:
Advaitananda blog
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu