AMESTECUL SERVICIILOR IN JUSTITIE! – Un avocat acuza!

 
Avocatul Antonie Popescu (foto) atrage atentia asupra pericolului pe care il reprezinta procedura de clasificare sau declasificare
 a unor informatii esentiale, ridicata de autoritatile guvernamentale si
 asupra abuzului de drept savarsit prin clasificarea unor documente 
cheie din dosarele aflate pe rolul instantelor. Intr-un studiu transmis 
Ministrului Justitiei, Consiliului Superior al Magistraturii, 
Administratiei Prezidentiale, Consiliului Suprem de Aparare a Tarii 
CSAT, Avocatului Poporului, precum si Comisiei Europene, Curtii Europene
 a Drepturilor Omului si militantilor pentru drepturile omului, avocatul
 Popescu cere luarea unor masuri pentru a fi stopata discriminarea la 
care sunt supusi judecatorii, prin aplicarea amendamentului la Legea 
nr.268/2007, care prevede ca au acces liber la informatiile clasificate 
persoanele care detin certificate ORNISS, si demnitarii publici membrii 
ai Parlamentului, ministrii, Presedintele, care insa au acces liber la 
aceste documente clasificate. In opinia avocatului amendamentul este 
nejustificat si discriminatoriu si are rolul de a subordona autoritatea 
judecatoareasca “puterii discretionare a unei ORNISS”. Avocatul 
dezvaluie ca judecatorii care detin certificate ORNISS sunt vazuti ca “o
 minoritate privilegiata care a dobandit un asemenea statut in 
imprejurari neclare, dupa criterii de selectie netransparente si 
neprevazute de legea amintita”.
Avocatul Popescu afirma ca cerintele legii speciale cu privire la 
informatiile clasificate, in redactarea textului legal cu nr.182/2002, 
prin care se limiteaza accesul la informatiile clasificate doar unor 
persoane autorizate, se reflecta doar asupra persoanelor din 
administratia publica centrala, nu si asupra judecatorilor, care 
artrebui sa aiba acces la acestea. Din acest motiv, avocatul Popescu 
considera necesara o reactie “transanta” a Consiliului Superior al 
Magistraturii pentru apararea reputatiei judecatorilor. 
——————————————————————————–
Antonie Popescu: “In cercurile militare, Judecatorul nu este perceput
 ca independent si impartial ci deseori lipsit de impartialitate si 
sensibilizat de mediul politic”
Totodata, avocatul Antonie Popescu prezinta un studiu, cel putin 
ingrijorator, care releva ca 40% din judecatori denunta amestecul si 
presiunile serviciilor secrete in Justitie. In acest context, avocatul 
arata ca este necesara o reglementare stricta, in asa fel incat 
judecatorii sa nu mai fie obligati sa se retraga din completele de 
judecata, doar pentru nu au certificate de acces la documente 
clasificate secrete, pentru a fi astfel inlocuiti de alti magistrati 
care poseda certificat ORNISS. Antonie Popescu atrage atentia si asupra 
faptul ca nu doar judecatorilor li se limiteaza accesul la informatii 
clasificate, ci si avocatilor, care de cele mai multe ori nu-si pot 
sustine pozitia procesuala in raport cu autoritatile statului, pentru ca
 nu au acces la acele documente, riscand astfel condamnari in plan 
intern sau la CEDO.
In acest context, avocatul Antonie Popescu concluzioneaza ca nu pot 
fi pronuntate hotarari judecatoresti in baza unor date insuficiente, 
judecatorul fiind obligat prin lege sa administreze toate probele utile 
cauzei, si chiar sa solicite unele noi pentru a intocmi actul de 
justitie in mod corect si “fara a stiribi increderea publica in Justitie
 si in mecanismele de aparare a drepturilor fundamentale ale omului”.
Prezentam in continuare studiul despre obstacole in infaptuirea Justitiei al avocatului Antonie Popescu:
“Pe rolul instanelor judecatoresti exista numeroase cazuri care nu 
pot fi solutionate deoarece o serie de probe trebuie administrate prin 
prelevare/transmitere din interiorul/de la institutii publice si 
autoritati, in principal servicii secrete, care, din motive neclar 
precizate, refuza sa le transmita instantei. Observatori independenti avizati pun acest refuz pe seama lipsei sau 
rezistentei la reforma, a mentalitatii totalitare a unor persoane cu 
functii de conducere la diverse nivele nodale din aceste institutii.
Se opun conducerile instantelor sub pretextul ca ar fi informatii 
clasificate ca secrete, legea romana cu privire la informatiile 
clasificate nr.182/2002 fiind deficitara atat ca procedura de prelucrare
 si administrare cat si ca asigurare a protectiei drepturilor 
persoanelor carora asemenea date clasificate le sunt necesare in 
dovedirea unor abuzuri, incalcari ale legii, nevinovatiei sau conduitei 
lor neculpabile, cu toate ca Legea nr.571/2004 dispune in toate cazurile
 protectia avertizorului in interes public. 
Potrivit legii nr.544/2001 
este interzisa clasificarea informatiilor care acopera abuzuri sau 
ilegalitati. Odata clasificate, astfel de informatii nu mai pot fi 
declasificate decat la initiativa institutiei respective, prin hotarare a
 Guvernului.
In caz de refuz al declasificarii, nu exista la dispozitia 
justitiabilului avand un interes legitim decat o procedura greoaie si 
indelungata in contenciosul administrativ, sub acest aspect lege romana 
neoferind garantii sau protectie efectiva persoanei lezate in drepturile
 sale legitime de o clasificare abuziva a unor informatii.
Avand in vedere ca in cazuri precum Dragomir vs. SIE dar si in multe 
altele in care sunt implicate serviciile secrete, SPP, SRI, SIPA etc, cu
 larga vizibilitate in presa si cu frecvente acuzatii de ingerinte 
ilegale in desfasurarea procedurilor judiciare la parchete si instante 
si chiar comisii parlamentare de control, apreciem ca pentru pastrarea 
echilibrului just intre apararea drepturilor Statului si ale 
justitiabilului contestator, administrarea fara restrictii a probelor in
 Justitie este de esenta functionarii si consolidarii statului de drept 
si constituie o conditie sine qua non a unui proces echitabil potrivit 
art.6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului.
Consideram grav ca, potrivit unui studiu recent, 40% din judecatori 
denunta amestecul si presiunile serviciilor secrete in Justitie; 
independenta Justitiei ar trebui sa fie o preocupare constanta si 
prioritara a Ministrului Justitiei, a Consiliului Superior al 
Magistraturii, a Presedintelui Romaniei si a Consiliului Suprem de 
aparare a Tarii CSAT, a Avocatului Poporului si organismelor pentru 
Drepturile Omului.
O alta problema care trebuie reglementata este aceea ca deseori 
Judecatorii sunt determinati sa se retraga din completele de judecata 
pentru ca nu au certificat de acces la documente clasificate secrete. Se
 intampla ca fara ca legea organica de organizare judecatoreasca sa 
prevada o astfel de inlocuire, Judecatorii sunt inlocuiti cu altii care 
poseda acest certificat ORNISS, in opinia generala acestia fiind o 
minoritate privilegiata care a dobandit un asemenea statut in 
imprejurari neclare, dupa criterii de selectie netransparente si 
neprevazute de legea amintita. 
Cerinta legii speciale cu privire la 
informatiile clasificate, in redactarea textului legal cu nr.182/2002, 
de a limita accesul la informatiile clasificate doar unor persoane 
autorizate de o suborganizatie guvernamentala, opinam ca se rasfrange 
doar asupra asupra persoanelor din administratia publica centrala. Nu si
 asupra Judecatorilor, care fac parte din randurile unei alte Puteri. 
Acest punct de vedere pe care il promovam ca necesar, logic si normal 
intr-o societate democratica, a fost insa contrazis de faptul ca 
printr-un amendament la lege, adoptat in 2007 (a se vedea Legea nr. 268 
din 01 octombrie 2007 – disponibila la 
http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act?ida=74784), demnitarii publici membri ai 
Parlamentului, ministrii au acces liber la informatii clasificate, 
nemaiavand nevoie de acel certificat/autentificare data de un organism 
executiv, Oficiul Registrului National pentru Informatiile Secrete – 
ORNISS, doar metodologia interna a institutiei (in speta Senat, Camera 
Deputatilor, Presedintia Romaniei, Guvernul) fiind avizata de ORNISS. Acest amendament prin forma in care a fost promovat si adoptat este 
nejustificat si discriminatoriu, referindu-se doar la Executiv si 
Legislativ, ignora autoritatea Judecatoreasca, subordonand-o puterii 
discretionare a unei ORNISS. 
Judecatorii, in special prin presedintii 
instantelor, nu au avut decat reactii izolate, ramase fara rezultat. 
Consiliul Superior al Magistraturii nu a avut o reactie fata de acest 
atentat la independenta judecatorilor si a Justitiei. Mai mult, 
instantele au ramas aliniate “instructiunilor ORNISS”, mai multi 
procurori si judecatori fiind indepartati din dosare sensibile, prin 
retragerea certificatului ORNISS. Retragerea certificatului ORNISS ca si
 refuzul acordarii certificatului, nu se motiveaza. Nu avem cunostinta 
pana in prezent, ca magistrati aflati intr-o asemenea situatie 
(neacordare, retragere) sa fi contestat in Justitie – opinia 
generalizata fiind ca Justitia nu poate cenzura astfel de proceduri, 
care au caracter secret!
Din pacate, Hotararea Guvernului nr. 585/2002, cauta sa restranga 
arbitrar cadrul creat de lege. Alte acte subsecvente procedeaza in mod 
similar, inducand perceptia si impunand practica autorizarii si 
celorlalti demnitari decat cei apartinand administratiei publice.
Se instituie astfel in randul aceleiasi categorii: demnitari publici,
 un inexplicabil regim diferentiat intre parlamentari si Judecatori – 
diferentierea fiind in dauna Justitiei si a consolidarii statului de 
drept in Romania. Asupra acestei chestiuni apreciem ca trebuie sa se 
intervina printr-o reactie transanta a Consiliului Superior al 
Magistraturii, in apararea reputatiei Judecatorilor – sens in care 
prezentul demers este adresat tuturor institutiilor nominalizate cat si 
Comisiei Europene, Curtii Europene a Drepturilor Omului si militantilor 
pentru drepturile omului.
Nu mai este un secret faptul ca in cercurile militare, Judecatorul nu
 este perceput ca independent si impartial ci deseori lipsit de 
impartialitate si sensibilizat de mediul politic. Desi legea 
avertizorului in interes public vine sa asigure protectie celor care 
reclama incalcari ale legii, regimul cazon restrange de la aplicare 
aceste prevederi–o documentare recenta atragand atentia ca niciunul din 
serviciile secrete nu si-a adaptat regulamentele interne prevederilor 
Legii nr.571/2004.
In stransa legatura cu problema accesului Judecatorilor, se afla 
problema accesului la informatiile clasificate avocatilor, procurorilor,
 grefierilor, arhivarilor, a personalului de pe traseul judiciar al 
cazurilor in discutie. De asemenea problema unor dintre partile din 
dosarele de cercetare penala sau de judecata, pentru care este frustrant
 si discriminatoriu, grav ilegal sa nu-si poata sustine pozitia 
procesuala in raport cu autoritatile Statului, Stat care risca astfel 
condamnari in plan intern sau la CEDO.
Exemple de cauze aflate pe rolul instantelor judecatoresti: [la 
momente diferite, in care s-au pronuntat solutii pe un probatoriu 
precar, cu limitarea accesului partii si al avocatului la documente din 
dosar sau chiar al Judecatorului, ori retragerea judecatorului din dosar
 au fost numeroase] Vlad vs. SPP, Alexa vs. SRI, Patriciu vs. SRI, 
Dragomir vs. SIE, Ciuvica vs. Basescu, Sintion vs. DGIPI (MAI) s.a.,
In incheiere, aratam ca hotararile judecatoresti nu pot fi pronuntate
 cu date insuficiente. Potrivit art. 129 din Codul de Procedura Civila 
al Romaniei judecatorul este obligat sa aiba un rol activ pentru aflarea
 adevarului si solutionarea justa a cazului dedus judecatii. Potrivit 
Codului de Procedura Penala organul de cercetare penala, ca si 
judecatorul cauzei penale, trebuie sa aiba un rol activ in cadrul 
procesului. In oricare situatie Judecatorul este dator sa administreze 
toate probele concludente si utile cauzei, sa ceara chiar si din oficiu 
administrarea de probe, infaptuind Justitia, in numele legii si fara a 
stirbi increderea publica in Justitie si in mecanismele de aparare a 
drepturilor fundamentale ale omului.
 
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu