AMESTECUL SERVICIILOR IN JUSTITIE! – Un avocat acuza!
Avocatul Antonie Popescu (foto) atrage atentia asupra pericolului pe care il reprezinta procedura de clasificare sau declasificare
a unor informatii esentiale, ridicata de autoritatile guvernamentale si
asupra abuzului de drept savarsit prin clasificarea unor documente
cheie din dosarele aflate pe rolul instantelor. Intr-un studiu transmis
Ministrului Justitiei, Consiliului Superior al Magistraturii,
Administratiei Prezidentiale, Consiliului Suprem de Aparare a Tarii
CSAT, Avocatului Poporului, precum si Comisiei Europene, Curtii Europene
a Drepturilor Omului si militantilor pentru drepturile omului, avocatul
Popescu cere luarea unor masuri pentru a fi stopata discriminarea la
care sunt supusi judecatorii, prin aplicarea amendamentului la Legea
nr.268/2007, care prevede ca au acces liber la informatiile clasificate
persoanele care detin certificate ORNISS, si demnitarii publici membrii
ai Parlamentului, ministrii, Presedintele, care insa au acces liber la
aceste documente clasificate. In opinia avocatului amendamentul este
nejustificat si discriminatoriu si are rolul de a subordona autoritatea
judecatoareasca “puterii discretionare a unei ORNISS”. Avocatul
dezvaluie ca judecatorii care detin certificate ORNISS sunt vazuti ca “o
minoritate privilegiata care a dobandit un asemenea statut in
imprejurari neclare, dupa criterii de selectie netransparente si
neprevazute de legea amintita”.
Avocatul Popescu afirma ca cerintele legii speciale cu privire la
informatiile clasificate, in redactarea textului legal cu nr.182/2002,
prin care se limiteaza accesul la informatiile clasificate doar unor
persoane autorizate, se reflecta doar asupra persoanelor din
administratia publica centrala, nu si asupra judecatorilor, care
artrebui sa aiba acces la acestea. Din acest motiv, avocatul Popescu
considera necesara o reactie “transanta” a Consiliului Superior al
Magistraturii pentru apararea reputatiei judecatorilor.
——————————————————————————–
Antonie Popescu: “In cercurile militare, Judecatorul nu este perceput
ca independent si impartial ci deseori lipsit de impartialitate si
sensibilizat de mediul politic”
Totodata, avocatul Antonie Popescu prezinta un studiu, cel putin
ingrijorator, care releva ca 40% din judecatori denunta amestecul si
presiunile serviciilor secrete in Justitie. In acest context, avocatul
arata ca este necesara o reglementare stricta, in asa fel incat
judecatorii sa nu mai fie obligati sa se retraga din completele de
judecata, doar pentru nu au certificate de acces la documente
clasificate secrete, pentru a fi astfel inlocuiti de alti magistrati
care poseda certificat ORNISS. Antonie Popescu atrage atentia si asupra
faptul ca nu doar judecatorilor li se limiteaza accesul la informatii
clasificate, ci si avocatilor, care de cele mai multe ori nu-si pot
sustine pozitia procesuala in raport cu autoritatile statului, pentru ca
nu au acces la acele documente, riscand astfel condamnari in plan
intern sau la CEDO.
In acest context, avocatul Antonie Popescu concluzioneaza ca nu pot
fi pronuntate hotarari judecatoresti in baza unor date insuficiente,
judecatorul fiind obligat prin lege sa administreze toate probele utile
cauzei, si chiar sa solicite unele noi pentru a intocmi actul de
justitie in mod corect si “fara a stiribi increderea publica in Justitie
si in mecanismele de aparare a drepturilor fundamentale ale omului”.
Prezentam in continuare studiul despre obstacole in infaptuirea Justitiei al avocatului Antonie Popescu:
“Pe rolul instanelor judecatoresti exista numeroase cazuri care nu
pot fi solutionate deoarece o serie de probe trebuie administrate prin
prelevare/transmitere din interiorul/de la institutii publice si
autoritati, in principal servicii secrete, care, din motive neclar
precizate, refuza sa le transmita instantei. Observatori independenti avizati pun acest refuz pe seama lipsei sau
rezistentei la reforma, a mentalitatii totalitare a unor persoane cu
functii de conducere la diverse nivele nodale din aceste institutii.
Se opun conducerile instantelor sub pretextul ca ar fi informatii
clasificate ca secrete, legea romana cu privire la informatiile
clasificate nr.182/2002 fiind deficitara atat ca procedura de prelucrare
si administrare cat si ca asigurare a protectiei drepturilor
persoanelor carora asemenea date clasificate le sunt necesare in
dovedirea unor abuzuri, incalcari ale legii, nevinovatiei sau conduitei
lor neculpabile, cu toate ca Legea nr.571/2004 dispune in toate cazurile
protectia avertizorului in interes public.
Potrivit legii nr.544/2001
este interzisa clasificarea informatiilor care acopera abuzuri sau
ilegalitati. Odata clasificate, astfel de informatii nu mai pot fi
declasificate decat la initiativa institutiei respective, prin hotarare a
Guvernului.
In caz de refuz al declasificarii, nu exista la dispozitia
justitiabilului avand un interes legitim decat o procedura greoaie si
indelungata in contenciosul administrativ, sub acest aspect lege romana
neoferind garantii sau protectie efectiva persoanei lezate in drepturile
sale legitime de o clasificare abuziva a unor informatii.
Avand in vedere ca in cazuri precum Dragomir vs. SIE dar si in multe
altele in care sunt implicate serviciile secrete, SPP, SRI, SIPA etc, cu
larga vizibilitate in presa si cu frecvente acuzatii de ingerinte
ilegale in desfasurarea procedurilor judiciare la parchete si instante
si chiar comisii parlamentare de control, apreciem ca pentru pastrarea
echilibrului just intre apararea drepturilor Statului si ale
justitiabilului contestator, administrarea fara restrictii a probelor in
Justitie este de esenta functionarii si consolidarii statului de drept
si constituie o conditie sine qua non a unui proces echitabil potrivit
art.6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului.
Consideram grav ca, potrivit unui studiu recent, 40% din judecatori
denunta amestecul si presiunile serviciilor secrete in Justitie;
independenta Justitiei ar trebui sa fie o preocupare constanta si
prioritara a Ministrului Justitiei, a Consiliului Superior al
Magistraturii, a Presedintelui Romaniei si a Consiliului Suprem de
aparare a Tarii CSAT, a Avocatului Poporului si organismelor pentru
Drepturile Omului.
O alta problema care trebuie reglementata este aceea ca deseori
Judecatorii sunt determinati sa se retraga din completele de judecata
pentru ca nu au certificat de acces la documente clasificate secrete. Se
intampla ca fara ca legea organica de organizare judecatoreasca sa
prevada o astfel de inlocuire, Judecatorii sunt inlocuiti cu altii care
poseda acest certificat ORNISS, in opinia generala acestia fiind o
minoritate privilegiata care a dobandit un asemenea statut in
imprejurari neclare, dupa criterii de selectie netransparente si
neprevazute de legea amintita.
Cerinta legii speciale cu privire la
informatiile clasificate, in redactarea textului legal cu nr.182/2002,
de a limita accesul la informatiile clasificate doar unor persoane
autorizate de o suborganizatie guvernamentala, opinam ca se rasfrange
doar asupra asupra persoanelor din administratia publica centrala. Nu si
asupra Judecatorilor, care fac parte din randurile unei alte Puteri.
Acest punct de vedere pe care il promovam ca necesar, logic si normal
intr-o societate democratica, a fost insa contrazis de faptul ca
printr-un amendament la lege, adoptat in 2007 (a se vedea Legea nr. 268
din 01 octombrie 2007 – disponibila la
http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act?ida=74784), demnitarii publici membri ai
Parlamentului, ministrii au acces liber la informatii clasificate,
nemaiavand nevoie de acel certificat/autentificare data de un organism
executiv, Oficiul Registrului National pentru Informatiile Secrete –
ORNISS, doar metodologia interna a institutiei (in speta Senat, Camera
Deputatilor, Presedintia Romaniei, Guvernul) fiind avizata de ORNISS. Acest amendament prin forma in care a fost promovat si adoptat este
nejustificat si discriminatoriu, referindu-se doar la Executiv si
Legislativ, ignora autoritatea Judecatoreasca, subordonand-o puterii
discretionare a unei ORNISS.
Judecatorii, in special prin presedintii
instantelor, nu au avut decat reactii izolate, ramase fara rezultat.
Consiliul Superior al Magistraturii nu a avut o reactie fata de acest
atentat la independenta judecatorilor si a Justitiei. Mai mult,
instantele au ramas aliniate “instructiunilor ORNISS”, mai multi
procurori si judecatori fiind indepartati din dosare sensibile, prin
retragerea certificatului ORNISS. Retragerea certificatului ORNISS ca si
refuzul acordarii certificatului, nu se motiveaza. Nu avem cunostinta
pana in prezent, ca magistrati aflati intr-o asemenea situatie
(neacordare, retragere) sa fi contestat in Justitie – opinia
generalizata fiind ca Justitia nu poate cenzura astfel de proceduri,
care au caracter secret!
Din pacate, Hotararea Guvernului nr. 585/2002, cauta sa restranga
arbitrar cadrul creat de lege. Alte acte subsecvente procedeaza in mod
similar, inducand perceptia si impunand practica autorizarii si
celorlalti demnitari decat cei apartinand administratiei publice.
Se instituie astfel in randul aceleiasi categorii: demnitari publici,
un inexplicabil regim diferentiat intre parlamentari si Judecatori –
diferentierea fiind in dauna Justitiei si a consolidarii statului de
drept in Romania. Asupra acestei chestiuni apreciem ca trebuie sa se
intervina printr-o reactie transanta a Consiliului Superior al
Magistraturii, in apararea reputatiei Judecatorilor – sens in care
prezentul demers este adresat tuturor institutiilor nominalizate cat si
Comisiei Europene, Curtii Europene a Drepturilor Omului si militantilor
pentru drepturile omului.
Nu mai este un secret faptul ca in cercurile militare, Judecatorul nu
este perceput ca independent si impartial ci deseori lipsit de
impartialitate si sensibilizat de mediul politic. Desi legea
avertizorului in interes public vine sa asigure protectie celor care
reclama incalcari ale legii, regimul cazon restrange de la aplicare
aceste prevederi–o documentare recenta atragand atentia ca niciunul din
serviciile secrete nu si-a adaptat regulamentele interne prevederilor
Legii nr.571/2004.
In stransa legatura cu problema accesului Judecatorilor, se afla
problema accesului la informatiile clasificate avocatilor, procurorilor,
grefierilor, arhivarilor, a personalului de pe traseul judiciar al
cazurilor in discutie. De asemenea problema unor dintre partile din
dosarele de cercetare penala sau de judecata, pentru care este frustrant
si discriminatoriu, grav ilegal sa nu-si poata sustine pozitia
procesuala in raport cu autoritatile Statului, Stat care risca astfel
condamnari in plan intern sau la CEDO.
Exemple de cauze aflate pe rolul instantelor judecatoresti: [la
momente diferite, in care s-au pronuntat solutii pe un probatoriu
precar, cu limitarea accesului partii si al avocatului la documente din
dosar sau chiar al Judecatorului, ori retragerea judecatorului din dosar
au fost numeroase] Vlad vs. SPP, Alexa vs. SRI, Patriciu vs. SRI,
Dragomir vs. SIE, Ciuvica vs. Basescu, Sintion vs. DGIPI (MAI) s.a.,
In incheiere, aratam ca hotararile judecatoresti nu pot fi pronuntate
cu date insuficiente. Potrivit art. 129 din Codul de Procedura Civila
al Romaniei judecatorul este obligat sa aiba un rol activ pentru aflarea
adevarului si solutionarea justa a cazului dedus judecatii. Potrivit
Codului de Procedura Penala organul de cercetare penala, ca si
judecatorul cauzei penale, trebuie sa aiba un rol activ in cadrul
procesului. In oricare situatie Judecatorul este dator sa administreze
toate probele concludente si utile cauzei, sa ceara chiar si din oficiu
administrarea de probe, infaptuind Justitia, in numele legii si fara a
stirbi increderea publica in Justitie si in mecanismele de aparare a
drepturilor fundamentale ale omului.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu