Ion Cristoiu: Cazul Gregorian Bivolaru poate fi punctul de plecare al unui Scandal la nivelul Uniunii Europene
De acelasi autor cititi si:
Cum adică, Gregorian Bivolaru n-are dreptul la apărare?!
Miercuri, 23 martie 2016, un judecător de instrucție
de la Paris urmează să decidă dacă Gregorian Bivolaru, arestat la Paris
în 26 februarie 2016, pe baza mandatului de urmărire prin Europol, emis
de Biroul Național din România, va fi sau nu extrădat.
După
arestarea lui Gregorian Bivolaru, presa noastră independentă după cum i
se ordonă, s-a declanșat o campanie menită a-l prezentat pe fondatorul
MISA drept un fel de dușman al Poporului de pe vremea stalinismului
triumfător.
Nu-l cunosc pe Gregorian Bivolaru.
Am
însă amintirea Operațiunii în forță a statului român din 2004, an de
campanie electorală prezidențială, cînd Guvernul PSD-ist voia să
cîștige, prin luarea cu asalt a MISA, sprijinul electoral al maselor
populare conservatoare prin excelență.
Sesizat
de aberația că presa noastră era complice instituțiilor de forță de azi,
prin nimic diferite în mentalitatea lor de cazmalele cu epoleți de
instituțiile de forță din 2004, în 29 februarie 2016, notam pe cristoiublog.ro sub titlul Cum adică, Gregorian Bivolaru n-are dreptul la apărare?!:
„Gregorian Bivolaru e ţinta unei campanii de presă violente, tendenţioase, bazate doar pe punctul de vedere al Autorităţilor.
Victima nu e întrebată şi ea despre aceste acuzaţii, cum cer normele profesionale.
Ca
şi în cazul victimelor Binomului SRI-DNA, Gregorian Bivolaru e lipsit
azi în presa noastră de un drept al omului în democrație:
Dreptul la apărare!”
Scrisesem
aceste rînduri uluit că, în 2016, cînd România se fudulește că e membră
a UE, se repetă, pînă la virgulă, atmosfera de linșaj mediatic din
2004, cînd Instituțiile de forță din regimul Adrian Năstase s-au
năpustit asupra MISA nu numai cu bulanele lor, dar și cu bulanele
presei.
Nu trebuie să mai amintesc aici că,
fruntaș la linșarea mediatică a lui Gregorian Bivolaru, s-a dovedit
Postul lui Dan Voiculescu, Antena 3.
Între timp Binomul SRI-DNA și-a dat obștescul sfîrșit.
Năravul de nu da dreptul la apărare cuiva – drept pe care-l au și cei mai mari criminali dovediți, a rămas.
Ca
urmare a scrisului meu, am fost contactat de apropiați de ai lui
Gregorian Bivolaru care mi-au pus la dispoziție punctul de vedere al
fondatorului MISA împreună cu documente considerate de acuzat ca
sprijinindu-i punctul de vedere.
Citindu-le, mi-am dat seama că ele
trebuie publicate nu numai în virtutea dreptului la apărare, dar și în
sine, ca documente de interes publicistic.
Aceasta deoarece, ele ne atrag atenția asupra unei realități:
Cazul Gregorian Bivolaru poate fi punctul de plecare al unui Scandal la nivelul Uniunii Europene.
Să mă explic.
Din
noianul de informaţii publicate de presa românească la vremea arestării
lui Gregorian Bivolaru la Paris sunt multe fabulaţii, deoarece nu se
bazează pe document (s-a spus în cadrul linșării mediatice că venise la
Paris după sex, cînd în realitate, venise la un tîrg de carte veche,
Gregorian Bivolaru avînd mania de a cumpăra cărți de a valma!), singurul
lucru care poate fi reţinut ca exact e întrebarea:
Cum de a părăsit Gregorian Bivolaru Suedia, ţara în care primise azil politic?
Să recapitulăm.
Ajuns în Suedia, Gregorian Bivolaru face cerere de azil politic în ziua de 24 martie 2005.
Autoritățile române emit pe numele său, pe 21 iunie 2004, prin Europol, un mandat de urmărire europeană.
Pe 21 iunie 2004, e dat în urmărire prin Europol de Biroul Naţional Român.
Pe
5 aprilie 2005, pe baza acestui mandat, Poliţia din Suedia îl arestează
şi-l plasează în detenţie provizorie la Malmo, în vederea extrădării.
În aprilie 2005, autorităţile române formulează cerere de extrădare către Suedia.
Pe 21 octombrie 2005, Gregorian Bivolaru e eliberat din închisoare după 7 luni de detenţie.
Pe 21 octombrie 2005, Curtea Supremă a Suediei respinge prin Hotărîrea O 2013-05 cererea de extrădare a autorităţilor române.
Motivul?
Există riscul ca Gregorian Bivolaru să fie persecutat în România din cauza convingerilor sale religioase.
Pe
2 ianuarie 2006, autorităţile suedeze admit cererea lui Gregorian
Bivolaru de azil politic potrivit Convenției de la Geneva din 1951.
Potrivit unui document arată că Gregorian Bivolaru avea şi statut de refugiat în baza Convenţiei de la Geneva, 1951.
Tradus documentul menționează:
„De la Biroul de Imigrări
Pentru cine este interesat
Biroul
de Migrări confirmă aşa cum a fost cerut, că lui Magnus Aurolsson, cu
numărul personal 520313-8077, i s-a acordat drept de şedere permanent,
la 2 ianuarie 2006.
Lui Magnus Aurolsson i s-a acordat dreptul de şedere ca şi refugiat, conform Convenţiei de la Geneva 1951.
Birgitta Martinsson”.
Pe 10 februarie 2007, Gregorian Bivolaru primeşte documentul de călătorie.
Paşaportul
lui Gregorian Bivolaru, prezentat în exclusivitate (nici vorbă de
fabulaţia cu paşaport bulgăresc), arată limpede că poate călători fără
probleme în orice ţară cu excepţia României.
Potrivit
Articolul 33 din Convenția de la Geneva (vezi Nota nr. 1), dreptul de a
călători fără riscul de a fi extrădat e dat de Convenţia de la Geneva
din 1951.
Iată răspunsul la întrebarea:
De ce a plecat Gregorian Bivolaru din Suedia în Franţa, unde, de altfel, a călătorit de mai multe ori?
S-a bazat pe Convenţia de la Geneva.
Cum s-a ajuns aici?
Răspunsul
ni-l dă declarația lui Viviane Reding, pe 15 octombrie 2013, la un
dialog cu cetățenii la Stockholm, la vremea respectivă vicepreşedinte al
Comisiei Europene în chestiunea azilantului Bivolaru (vezi Nota nr. 2).
Mandatul
european de arestare stă sub puterea Deciziei Cadru nr. 2002/584 a JAI
din 13 iunie 2002, emisă, cum arată Viviane Reding, după atentatele
teroriste din 11 septembrie 2001. La vremea respectivă nu s-a luat în
calcul posibilitatea ca mandatul să intre în conflict cu drepturile
azilantului politic de a călători în orice țară a Uniunii Europene pe
baza pașaprtului de azilant politic.
Viviane Reding știe de această situație.
Discuţiile
din Parlamentul European arată că nu există un acord între azilul
politic dat unei persoane în baza Convenţiei de la Geneva din 1951 şi
mandatul european de arest.
Nu ştim care va fi decizia judecătorului de instrucţie de la Paris.
Ştim sigur însă că situaţia lui Gregorian Bivolaru va urgenta găsirea unei soluţii.
Note:
Nota nr. 1
Articolul 33 din Convenția de la Geneva:
„Respingerea expulzării sau returnării (Refoulement)
1.
Niciun stat semnatar nu va expulza sau returna («refouler») un
refugiat, prin nici un mijloc, peste frotierele teritoriilor unde viaţa
sau libertatea sa ar fi ameninţate pe motive de rasă, religie,
naţionalitate, apartenenţă la un anumit grup social sau opinii politice.
2.
Beneficiul prezentei dispoziţii (Paragraful 1 Art. 33, menţionat mai
sus) nu va putea fi totuşi invocat de către un refugiat faţă de care ar
exista motive serioase de a fi considerat ca un pericol pentru
securitatea ţării în care se găseşte sau care, fiind condamnat definitiv
pentru o crimă sau delict deosebit de grav, constituie o ameninţare
pentru comunitatea ţării respective.”
Nota nr. 2
„Întrebare:
Săptămîna
trecută a fost o rezoluţie care atrăgea atenţia asupra statelor membre
care de fapt, nu respectă Criteriile de la Copenhaga, nu aplică aceste
criterii. Şi aceasta este foarte important. Ne întîlnim mereu şi mereu
cu această problemă de încălcare flagrantă a drepturilor omului în
special de către statele membre nou intrate în UE. La ora actuală, UE
acţionează împotriva acestor situaţii. Este un refugiat yoghin din
România care a fost persecutat încă din perioada comunistă. În 2007 a
primit azil în Suedia. România a cerut extrădarea sa de trei ori iar
Suedia l-a protejat conform cu Convenţia de la Geneva. Acum România
fiind membru UE a emis un mandat european de arestare care legă mîinile
Suediei şi persoana a rămas fără apărare. Din cauza politicii Europene!
Şi aceasta trebuie să se oprească. UE va avea legitimitate atunci cînd
consideră să protejeze drepturile omului în statele în care aceste
abuzuri încă se mai petrec.
Viviane Reding – Vicepreşedinta Comisiei Europene:
Acum
se pune o foarte importantă întrebare. Este o întrebare, şi nu vreau să
mă refer la acest caz particular, despre sistem. Sînt primul Comisionar
de Justiţie european care am puterea să fac anumite lucruri. Primul
lucru pe care am început să-l fac este să creez drepturi procedurale
pentru cei care sînt ridicaţi de poliţie sau sînt aduşi în faţa curţii
de judecată, astfel încît aceştia să aibă pretutindeni anumite drepturi
fundamentale, pentru că aceste drepturi nu existau. De ce nu existau
aceste drepturi? Pentru că EU nu putea face propuneri înainte. Să ne
gîndim la acea perioadă imediat după 9/11 cînd totul era despre terorism
şi criminalitate. Atunci Miniştrii de interne au creat mandatul
european de arestare fără să ataşeze la el nici un fel de drepturi
procedurale. Eu am ataşat acestui mandat drepturile procedurale şi l-am
pus la dispoziţia statelor membru cu indicaţii despre cum ar trebui să-l
folosească. De exemplu, mult din statele membre au încercat să-l
folosească pentru infracţiuni minore, aşa cum am spus mereu, au folosit
mandatul într-un mod «picklet». Au cerut extrădarea pentru persoane care
au furat ceva cu valoare mică. Acesta nu este o situaţie în care să se
justifice folosirea mandatului. Avem nevoie de reguli care să atingă
această chestiune în profunzime care să combine atît securitatea cît şi
drepturile. Amîndouă trebuie să fie în echilibru, amîndouă sînt feţe ale
aceleiaşi monede, una fără cealaltă nu ar trebui să fie permise.
Aceasta este evoluţia pe care am avut-o în ultimii ani, să reglementăm
drepturile umane ca răspuns la problemele şi situaţiile ridicate de
securitate.
Ce aţi făcut pentru a împiedica statele să folosească abuziv acest sistem?
Acum
în sistem sînt explicitate care sînt motivele pentru care ţările nu pot
extrăda, sînt multe codificări şi în plus Curţile de justiţie aferente
trebuie să decidă extrădarea. Apropo, vorbind de România, vă spun doar
că Ropmânia a încercat să-şi suprime Curtea Constituţională, şi acolo
din nou a trebuit să dau cu pumnul în masă şi astfel Curtea
Constituţională a României a supravieţuit. Aşa cum domnul ministru a
spus foarte bine, ne confruntăm continuu cu atacuri asupra a ceea ce noi
considerăm ca fiind regulile de bază ale democraţiei. Dar a avea un
sistem democratic nu este ceva care să poate fi învăţat în cîţiva ani.
Cîteodată este necesar ca să se stabilească o tradiţie pentru a învăţa
despre democraţie, aşa că este nevoie să ajutăm anumite ţări care au
ieşit dintr-un sistem dictatorial şi au intrat peste noapte într-un
sistem democratic, să asimileze regulile respectului reciproc care este
necesar să existe într-o democraţie. Una dintre aceste reguli de bază
este independenţa justiţiei şi altă regulă de bază care se referă la
politică este respectul total al opoziţiei.”
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu