"Sunt epoci în care nu poti inainta decat mergand contra curentului" - Mircea Eliade
Home » » Dhammapada - Buddha 1

Dhammapada - Buddha 1

Acesta este primul mesaj dintr-o serie in care se doreste sa fie prezentata si comentata Dhammapada, lucrare care cuprinde idei atribuite lui Buddha, grupate in 26 de capitole in functie de specificul lor. Traducerea o voi face dupa traducerea in limba engleza a lui Max Muller. Mai multe detalii despre Max Muller se pot gasi aici: http://ro.wikipedia.org/wiki/Max_M%C3%BCller

Capitolul 1
Perechile
1. Tot ceea ce suntem si tot ceea ce exista (apare, se mentine si dispare) in viata noastra este rezultatul a ceea ce am gandit: este fondat pe gandurile noastre, este confectionat din gandurile noastre. Daca un om vorbeste sau actioneaza avand un gand rau (gresit sau impur) atunci suferinta il urmeaza asa cum roata urmeaza piciorul boului care trage caruta.

2.
Tot ceea ce suntem si tot ceea ce exista (apare, se mentine si dispare) in viata noastra este rezultatul a ceea ce am gandit: este fondat pe gandurile noastre, este confectionat din gandurile noastre. Daca un om vorbeste sau actioneaza avand un gand bun (corect sau pur) atunci fericirea il urmeaza intocmai ca o umbra care nu il paraseste niciodata.

Mai multe aspecte practice care rezulta din aceste afirmatii pot fi avute in vedere de oricine:
a) Intentia sau gandul din spatele faptelor noastre vizibile sunt foarte importante. Unii oameni se pacalesc crezand ca daca exterior adopta o atitudine cat de cat corecta, pe cand in interior gandesc altceva, acesta este un comportament satisfacator pentru evolutia lor spirituala. Asa apar falsa politete de fatada, viclenia, prefacatoria si inselatoria.
b) Noi ne putem construi destinul gandind cu fermitate ceea ce dorim sa obtinem. Este ceea ce se numeste "mentalizare", adica fenomenul in care gandurile intretinute cu ardoare si consecventa ajung sa se materializeze in viata noastra. Un exemplu banal ar fi acela in care daca dorim sa executam o tehnica Yoga mai dificila, de exemplu Nauli, si intampinam dificultati, ne putem imagina cum corpul nostru executa acea tehnica, si se constata ca aceasta este de un imens ajutor in antrenamentul nostru.
c) Trebuie sa fim atenti si sa nu permitem gandurilor pesimiste si negative sa stationeze mult in mintea noastra, asadar este necesar sa nu le intretinem si sa nu ne lasam antrenati in starile provocate de aceste ganduri (gen "simt eu ca o sa am un accident in viitor", sau "simt eu ca o sa ma imbolnavesc").
d) Asa cum fericirea sau nefericirea noastra este o chestiune de prima importanta (careia ii acordam foarte mare atentie) pentru orice om normal, aceeasi atitudine si atentie trebuie avuta si fata de gandurile si intentiile noastre. Astfel o atitudine nepasatoare de genul: "sunt doar niste ganduri banale; ce daca sunt rele, ca doar nu le pun in practica", este incompatibila cu evolutia spirituala.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu