Yama si
Niyama reprezinta primele etape in practica Yoga. Ele constau in cateva recomandari esentiale a caror nerespectare face ca yoghinul sa nu mai poata evolua. Recomandarile se impart in
abtineri (Yama) si
impuneri (Niyama), sunt in numar de 10 si se aseamana suprizator de mult cu cele 10 porunci din Vechiul Testament.
Indiferent de nivelul spiritual al practicantului sau de vechimea angrenarii in practica, aceste etape sunt o veritabila piatra de incercare pentru aspirantul spiritual, pe care o intalnim permanent in viata noastra de zi cu zi, dupa ce parasim paturica de asane sau camera de meditatie. De cele mai multe ori atunci cand nu practicam efectiv o anumita tehnica spirituala, ci ne aflam la scoala, la servici, pe strada sau intr-un mijloc de transport, testele spirituale se manifesta in planul material si social in conformitate cu ceea ce ne este specific noua, cu ce avem de invatat, de cele mai multe ori fiindu-ne verificate cele 10 recomandari din planul moral si etic.
Exista deseori printre noi greseala de a considera ca actiunea in planul spiritual, asanele, meditatiile, realizarea altor tehnici yoghine, este cumva superioara actiunii in plan material sau social. Daca aceasta senzatie se manifesta atunci acest semn indica faptul ca in fiinta in cauza exista o anumita dualitate, ca ea considera ca Dumnezeu nu se afla si in acel plan, aparent inferior, sau ca ea nu are capacitatea de a Il simti si acolo. Practic in aceste situatii, prin corectitudinea actiunilor, vorbelor si a gandurilor noastre sau prin respectarea celor 10 Yama si Niyama, ne este verificata atentia si capacitatea de a pastra in permanenta ceea ce invatam in asane si meditatii, adica conectarea la energiile Macrocosmosului, la energiile lui Dumnezeu. Dualitatea material-spiritual poate fi eliminata si prin practica constanta a ramurii Karma Yoga, prin daruirea neconditionata si dezinteresata a rezultatelor actiunilor noastre in orice domeniu sau oriunde ne-am afla.
Multi yoghini, odata cu trecerea anilor fie au uitat, fie au neglijat datorita exacerbarii orgoliului spiritual, faptul ca aceste etape constituie baza practicii spirituale, adica fundatia intregii cai spirituale, iar acest fapt s-a putut observa din plin la unii asa zisi yoghini din cadrul grupului nostru in timpul evenimentelor ce au urmat mesajului din 14 octombrie.
Cele mai dificile situatii in respectarea acestor etape de baza apar atunci cand aparent, doua sau mai multe dintre ele sunt in conflict, ori atunci cand se doreste respectarea cu orice pret a uneia din recomandari. Este deja de notorietate exemplul sfantului care tinea de mai multi ani, cu mare sfintenie, juramantul adevarului, dar care intrebat de catre talhari incotro a luat-o negustorul, a mintit pentru a-i salva acestuia viata. In acest caz asa zisa dilema apare intre "a spune adevarul" si "a nu ucide". Intre cele 10 recomandari exista o oarecare ierarhie, in cazul de fata a nu fi partas la o crima este mai important decat a pastra cu orice pret adevarul, insa din pacate nimeni nu a enuntat integral si foarte explicit aceasta ierarhie. Dificultatea in aceste situatii-dilema consta in a descoperi cu ajutorul discernamantului, in functie de fiecare caz concret, care este cea mai buna decizie.
Un alt exemplu al dilemei in planul moral si etic s-a manifestat recent in cadrul scrisoriadei care ne-a captat atentia timp de cateva luni. Unii colegi sau fosti colegi au fost socati de anumite cuvinte mai dure folosite in scrisorile de raspuns catre cei care au parasit intr-un mod absolut perfid si nedemn cursurile de yoga. Ei au catalogat aceasta duritate drept o incalcare a
non-violentei - Ahimsa fara a vedea insa ca la plecare, initiatorii rebeliunii au ignorat cel putin 5-6 elemente morale si etice fundamentale:
adevarul - Satya (sunt deja celebre mai multe minciuni si "razgandiri" din mesaje),
multumirea - Santosha (frustrari pastrate timp de ani de zile, rebeliunea, spiritul de fronda, lipsa de recunostinta si respect au iesit acum la iveala din scrisori si actiuni),
adorarea Sinelui Divin - Ishvarapranidhana (tulburati de mandrie si de dorinta puterii ei au considerat ca cel care le-a ghidat pana acum evolutia nu mai reprezinta Sinele Divin),
non-furtul - Asteya si
Non-acumularea - Aparigraha (au considerat ca anumite bunuri ale scolii de Yoga sau o parte din cursantii ei, le apartin de drept si au incercat sa plece cu tot cu ele sau cu ei) si chiar
non-violenta (prin anumite exprimari cel putin ireverentioase fata de fosti colegi de curs ori fata de fostul ghid spiritual). In fata acestor incalcari flagrante ale principiilor de baza Yoga, mascate in bune intentii, era evident necesara o actiune hotarata. In istorie exista multe exemple de astfel de reactii printre care putem mentiona izgonirea negustorilor din templu de catre Iisus si lupta lui Arjuna impotriva propriilor rude si prieteni, cu scopul de a asigura respectarea legilor divine, relatata in Bhagavad Gita.
Evenimentele din viata noastra de zi cu zi, precum si atitudinea pe care o avem fata de ele au o importanta majora pe calea spirituala. Zicala:
"Cine nu traieste asa cum gandeste, ajunge sa gandeasca asa cum traieste" ne arata la ce pericol se expune cel care nu respecta principiile morale, iar noi trebuie sa invatam din recentele experiente nefericite ale fostilor colegi. Altfel riscam sa le repetam greselile si eventual sa invatam numai din propriile suferinte ce apar in urma acestora.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu