Dhammapada - Buddha
93. Cel care este netulburat de pofte, care nu este absorbit de placerile efemere, care a perceput libertatea transcendenta si neconditionata (Nirvana): calea lui este dificil de inteles, precum cea a pasarilor care zboara in vazduh.
Buddha continua sa explice ideea din sutra anterioara, pe baza aceleiasi structuri logice. Pentru a trage concluzia deplinei libertati a omului realizat spiritual si a imposibilitatii de a-i intelege comportamentul schematizandu-l reductionist in modele logice comprehensibile mintii obisnuite, Buddha arata mai intai ca acesta(Arhatul) este in primul rand liber de ancorele care limiteaza si determina actiunile omului gregar, iar apoi el subliniaza ca Arhatul se "hraneste"(rezoneaza) cu starea de libertate absoluta perceputa de acesta in mod direct si inefabil.
Comportamentul omului obisnuit, spune Buddha, este adeseori determinat in mod tiranic de poftele sale. Adeseori vedem oameni care sunt condusi de poftele lor chiar catre propria lor distrugere, si acestia nu se impotrivesc desi sesizeaza ca sunt condusi la ruina. Acesta este cazul de exemplu al fumatorilor sau al alcoolicilor, sau al celor care mananca nesabuit mai mult decat este necesar samd. Acesti sarmani oameni nu se pot baza pe nimic puternic din interiorul lor care sa-i ajute sa se opuna poftei tiranice care-i conduce la autodistrugere. Astfel, cand pofta aberanta apare in interiorul lor, ei se gasesc intocmai ca un om aflat in mijlocul unui curent puternic de apa si fara putinta de a se agata de nimic pentru a putea avea o reactie. In niciun caz nu se poate spune despre un asemenea om ca este liber, sau ca isi poate alege liber drumul, si deasemenea nici nu putem spune ca nu avem nicio idee despre situatia viitoare a acelui om, tocmai fiindca traseul sau este unul strict determinist.
Cel care este "absorbit de placerile efemere" este deasemenea un om al carui comportament este usor de ghicit si de inteles, fiindca este determinat cu totul de atractia acestor placeri trecatoare. Omul actioneaza in acest caz precum un program pe calculator in cadrul caruia intalnim instructiuni de genul "daca apare situatia x atunci vei actiona astfel: ...", si nu exista nicio alternativa in cazul unui program. Aceasta lipsa de alternative apare datorita faptului ca pentru acest om nu exista nimic (in el) care sa fie
absolut liber si care sa fie considerat superior acestor placeri efemere. Demn de remarcat este faptul ca
Buddha nu are nimic impotriva experimentarii de catre om a placerilor fie ele si efemere, ci este impotriva starii de a fi absorbit in mod tiranic de acestea.Cel realizat spiritual nu numai ca nu este sub influenta acestor limitari expuse mai sus, ci in plus el si rezoneaza cu starea de suprema libertate transcedenta(Nirvana). In analogia cu omul aflat intr-un curent puternic de apa, omul realizat spiritual se aseamana unui om extrem de puternic care poate sa inoate in voie in ce directie vrea chiar si impotriva curentului, si care in plus are la dispozitie o barca perfecta care prin natura ei este imuna la influenta apei si care-l ajuta oricand sa aleaga directia sau chiar sa iasa la vointa din apa(personificarea starii de libertate absoluta Nirvana).
De aceea spontaneitatea prezinta atata farmec pentru oameni, pentru ca ea este o reflexie a libertatii absolute caracteristice starii supreme de constiinta. Imprevizibilitatea, jucausenia, surpriza sunt si ele alte aspecte incantatoare derivate din aceasta stare de libertate absoluta. Singurul om care insa poate manifesta in
stare pura aceste aspecte este acela care a a atins starea suprema de constiinta caracterizata de libertatea absoluta.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu