Sexualitate,Sex, Erotism … Unde este iubirea?
“Nu funcția biologică este păcătoasă,
ci greșita ei întrebuințare”
(Sf. Ioan Gura de Aur)
Acum câțiva ani o prietenă de a mea,
cuprinsă de un amestec alambicat de revoltă, uimire și curiozitate, mi-a
făcut o confesiune:
- Nu știu ce să cred, soțul meu
parcă a înnebunit! Mă scoate din sărite cu permanenta lui dorință de
giugiuleală, mângâieri, dragălăşenii și alte prostii. Parcă ar fi un
copil!
-Păi ar trebui să te consideri fericită, că te iubește atât de mult,
eram eu gata, nu fără o mică invidie, să-i răspund. Eram nedumerită de
reticenţa prietenei mele în fața unor lucruri firești ale vieții de
cuplu: acea naivitate dezarmantă și plină de senzualitate a preludiului
intimității sexuale pe care toți ne-o dorim deopotrivă. Nu am reușit
însă să-mi vocalizez părerea, cu vădite nuanțe romantice, când prietena a
amplificat nedumerirea mea cu încă o întrebare urmată de o concluzie
cel puțin ciudată:
- Sunt eu la anii mei ( 35 de ani!) pentru așa-ceva?! Nu am timp pentru prostii.
Nu mai avem timp pentru nimic,
marea dilemă existențială a omului din zorii zilei sec. al XXI-lea!
Graba noastră în toate și în tot a căpătat demult valențele unei
nevroze, iar substratul aserțiunilor "ne dă răgaz" sau "Dă-i timpului
timp" ne scapă. Le-am trecut fără remușcări în categoria învățăturilor
prăfuite de care nu mai avem nevoie, care ne complică cumva viața, ne
scoate de pe făgașul acelui iureș al competitivității, dorințelor
materiale, consumului excesiv, senzaționalului și procurarea plăcerilor
perene și pe moment, comparației cu ceilalți. Graba a devenit
imperativul nostru. Când prietena mea refuza soțului și implicit ei acea
prețioasă pauză de tandrețe, de intimidate și de iubire, greșea.
Greșeam și eu când un gând cât se poate
de convențional m-a făcut să cred, cu exces de certitudine, că ea,
prietena mea, pur și simplu nu-și mai iubește soțul. Însă, în adâncul
intimității lor necontaminate de convenţionalisme, acești doi oameni se
iubeau, dar nu știau cum să-și arate iubirea. Pentru ei Iubirea, în
realitatea ei imediată, palpabilă și nu doar gândită, visată, devenise
ceva evaziv, cu caracter iluzoriu și dubitativ. Pasiunea închise la
plecare ușa după ea. Iubirea sexuală devenise pentru prietena mea "o
pierdere de vreme", cel mult o obligație conjugală în care ea, femeia,
era "doar un obiect sexual de folosit", iar pentru soțul acesteia un
catastrofal moment de pierdere a încrederii în sine și a scăderii
respectului de sine. Ambii se comportau ca doi rătăciți care strigau în
surdină:”Te iubesc!”.
Din libido, scria N.Steinhardt, Freud nu
a făcut un sălaș al dospirii nevrozelor sau psihozelor, ci un temei de
perfecționare, o substanță din care se pot filtra produse din ce în ce
mai rafinate. Ce am făcut noi cu acest dar firesc al naturii umane?
Tocmai acest imperativ de sublimare, de perfecționare și desăvârșire a
pornirilor noastre lăuntrice, implicit a instinctului nostru sexual
le-am acoperit cu nepăsare și uitare, le-am forțat să îmbrace haina
superficialității, al plăcerii senzuale. Iubirea sexuală a rămas să
balanseze în antiteză iubirea asenzualitate. Aproape că nu există în
acest început de secol o imagine și interpretare mai greșit înțeleasă
și, prin urmare, distorsionată, decât cea a legăturii indisolubile
dintre Iubirea spirituală și Iubirea sexuală. Sexualitatea a fost brutal
separată de Iubire,
iar acest divorț al conceptelor vitale vieții umane, a dus literalmente
la conceperea sexualității și iubirii ca două elemente autonome, două
linii paralele care își refuză reciproc întâlnirea. Cât de mult și
fraudulos greșim!
Atunci când protopărinții noștri, Adam și Eva, au fost izgoniți din
Eden, iar pedeapsa lor era să suporte de-a pururi complexitatea și
dificultatea vieții terestre, Creatorul a găsit de cuviință să anuleze
asexualitatea lor edenică și să ne dea ceva în plus, ceva ce deja
celelalte vietăți ale Pământului aveau: sexualitate. Am fost condamnați
la sexualitate, scria psihiatrul și scriitorul I.Vianu. Și tot I.Vianu
mai spune: Creatorul ne-a condamnat” cu acest dar comun tuturor, dar nu a
uitat să ne ofere și libertatea de a gestiona acest dar pentru a avea
acel element distinctiv al sexualității umane față de sexualitatea altor
vietăți: IUBIREA.
Sexualitatea umană înseamnă mult mai mult decât a face sex,
decât procurarea acelor plăceri hedoniste, decât eliberarea de tensiuni
interne. Iubirea sexuală și Iubirea sentimentală sunt cele două
elemente esențiale ale noastre prin care se realizează uniunea mistică
dintre spiritualitatea și profanul existenței în natura umană. Iubirea
sexuală este elementul intim al Iubirii spirituale, partea ei viscerală,
telurica, iar Iubirea spirituală este condiția esențială a manifestării
sexualității umane. Stabilitatea noastră emoțională depinde de gradul
de convergență al acestora. Nu ar trebui ținute separate. Separarea duce
la formele lor alterate și periculoase: sexualitatea devine
reducționistă și trunchiată (senzualitate și plăceri trupești), iar
Iubirea spirituală se sufocă în valențele iluzoriului. În final, eșuăm
într-un impas emoțional: singurătate, neliniște, obsesii, resentimente,
orgolii, neputință, sete de putere și control sexual etc. Sucombăm
într-o piesă existențială cu o scenografie și scenariu prost făcute, în
care reflexele și instinctele sunt actorii de bază. O dorință sexuală ,
aflată sub aripa diafană și protectoare a Iubirii spirituale nu este un
act fizic simplist ce poate fi motivat și stimulat de frica de
singurătate, dorința de a cuceri sau de a fi cucerit, de vanitate, de
dorința de a răni și chiar a distruge (Fromm), ci un act plin de
tandrețe prin care fiecare îl primește pe celălalt în intimitatea lui
sacră.
Bărbații sunt dornici să facă tot ce le stă în putință că să dăruiască unei femei,
scria M. Williamson, dar unele femei nu știu cum să permită acest
lucru. Multe dintre femei și-au alimentat copios, din cărți și filme,
imaginea despre Iubire, astfel îndrăgostindu-se de această idee și
imagine de iubire. "Oare mă iubește?" este cea mai frecventă dilemă
sentimentală a unei femei atunci când un bărbat vrea să o iubesca. Dar
adevărata întrebare, scria Brandy Engler este: ”Sunt în stare să
iubesc?” Pentru a găsi răspunsul corect, femeia are nevoie de trei
calități magice: Răbdare, Curaj și Toleranţă. Prin Femeie Bărbatul își
descoperă mai ușor și mai plenar natura să masculină. Iubirea feminină ,
așa cum au descris-o vechii antici, va rămâne întotdeauna cea mai
profundă enigmă de care Bărbatul nu va înceta niciodată să fie
impresionat. Afecțiunea, grija și siguranța sunt ceea ce caută un bărbat
la o femeie. Bărbații vor sex, scria autoarea mai sus amintită, dar nu
doar sex.
Ei au nevoie de afecțiunea feminină, de
sinceritatea și implicarea Femeii pentru a-și depăși timiditatea și
nesiguranța în fața intimității sexuale. Doar un Bărbat care a primit
sinceritatea tandreței feminine va deveni Decis, Îndrăzneț și Curajos,
va iubi sincer Femeia și nu o va răni niciodată în sensibilitatea ei
emoțională. Femeia care îl lasă pe Bărbat să o aleagă și să o iubească
nu se va simți niciodată folosită sexual, ci Dorită, Adorată, Unică.
Să nu aruncăm în derizoriu acel model arhetipal în care Bărbatul, prin
natura sa, este aproducatorul dorinței sexuale la Femeie, iar Femeia
este cea care merge dornică în întâmpinarea și satisfacerea acestei
nevoi de iubire a Bărbatului. Nu este nimic în neregulă cu dorințele
sexuale ale Bărbatului și ale Femeii. Suntem două entități care privesc
în mod diferit sexul, iar Creația ne-a dat fiecăruia roluri și misiuni
distincte în a trăi intimitatea sexuală ca pe o stare adevărată de
iubire.
Într-un final ambii, atât Bărbatul cât
și Femeia nu-și doresc decât IUBIRE: să fie iubiți și să iubească.
Iubirea sexuală, protejată de forța Iubirii spirituale, este calea prin
care ne exprimăm setea de celălalt.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu