MISA aniversează 24 de ani de activitate fructuoasă
de Monica Dascălu  
În
 luna ianuarie 2014, Asociaţia MISA împlineşte 24 de ani de existenţă. 
De la fondarea sa şi până acum, această asociaţie care are şi în prezent
 numai 20 de membri a generat o mişcare spirituală de mari proporţii, 
care nu are niciun echivalent în societatea românească şi a pus bazele 
celei mai mari şcoli de yoga din Europa.
Principalul
 fondator şi totodată mentorul spiritual al acestei şcoli este 
profesorul de yoga Gregorian Bivolaru. El a început să predea yoga în 
Bucureşti, în 1978, în timpul comunismului. În perioada 1982-1989 yoga a
 fost declarată ilegală în România. Cei care practicau yoga şi mai ales 
instructorii yoga au avut foarte mult de suferit în acea perioadă. 
Gregorian Bivolaru a fost persecutat din motive politice (pentru că 
practica şi preda yoga), persecuţii care au culminat cu întemniţarea sa 
în mod abuziv. Mai mult, în anul 1989 a fost internat forţat la spitalul
 psihiatric Poiana Mare. Revoluţia din 1989 a fost privită de yoghini ca
 o intervenţie salutară care marca sfârşitul persecuţiilor la care au 
fost supuşi. Gregorian Bivolaru a fost eliberat de la Poiana Mare în 
decembrie 1989. Implicit, yoghinii au considerat că Ordonanţa din 1982 
nu mai era în vigoare şi că yoga a reintrat în legalitate în România. Privitor la toate condamnările sale din timpul regimului comunist, 
Gregorian Bivolaru a dat în judecată statul român şi a obţinut un 
verdict definitiv care recunoaşte natura politică a persecuţiilor la 
adresa sa, prin urmare lipsa de temei legal a tuturor acuzaţiilor şi 
condamnărilor din perioada comunistă.
 
   
Imediat
 după aşa-zisa revoluţie din decembrie 1989, mai precis în ianuarie 
1990, s-a înfiinţat asociaţia MISA (Mişcarea de Integrare Spirituală în 
Absolut). Aceasta a reunit de la bun început practicanţii de yoga din 
jurul lui Gregorian Bivolaru, care au avut cel mai mult de suferit în 
perioada comunistă. Principalul obiectiv al acestei asociaţii non-profit
 a fost şi a rămas până în prezent promovarea practicii yoga, prin 
cursuri practice şi publicaţii de specialitate. 
Acronimul MISA vine de la Mişcarea de Integrare Spirituală în Absolut,
 denumire propusă de Gregorian Bivolaru. Statutul asociaţiei MISA face 
referire la  promovarea spiritualităţii, organizarea unor cursuri, dar 
şi a altor evenimente, publicarea de materiale care să contribuie la 
ridicarea generală a nivelului spiritual al oamenilor acestei ţări.
Încă
 din ianuarie 1990, Gregorian Bivolaru şi unii cursanţi yoga avansaţi au
 început să ţină conferinţe şi cursuri de yoga. În Bucureşti, 
conferinţele aveau loc săptămânal la Casa de Cultură a Studenţilor 
Grigore Preoteasa, cu săli întotdeauna arhipline. Curând au demarat şi 
cursurile, la casa de cultură Mihai Eminescu şi la sala de sport a 
Universităţii Bucureşti, iar apoi au demarat mai multe grupe „pentru 
studenţi”. Mii de oameni s-au înscris la yoga în acele prime luni.
  
 
 
   
Conferinţele
 de yoga din anii ’90 abordau subiecte destul de avansate din punct de 
vedere yoghin, precum tratatul yoga fundamental al lui Patanjali (Yoga Sutra)
 şi comentarii ale acestui text, practica meditaţiei yoghine, dar şi 
subiecte mai accesibile publicului larg: yoga şi creştinismul, fragmente
 din lucrările marelui yoghin Yogananda, clarviziunea, dedublarea, 
profeţiile lui Sundar Singh. Exista o atmosferă plină de entuziasm atât 
în jurul acestor conferinţe, cât şi al cursurilor. Gregorian Bivolaru a 
fost invitat să publice articole în diverse reviste, subiectele abordate
 fiind din domeniul practicii yoga, dar şi al tantrismului. Atât el cât 
şi alţi instructori yoga au fost invitaţi la diferite emisiuni la radio,
 audienţa şi răspunsul entuziast al publicului fiind ieşite din comun în
 comparaţie cu alte subiecte abordate. După numai doi ani, presa estima 
că numărul cursanţilor yoga a depăşit 10.000.
Continuitatea,
 amploarea şi dinamismul acţiunilor spirituale şi evenimentelor 
organizate de şcoala de yoga MISA (şi chiar şi a celor similare, 
organizate de şcolile similare deschise în străinătate de instructori 
formaţi în cadrul şcolii MISA) gravitează în jurul personalităţii extrem
 de puternice a lui Gregorian Bivolaru.
  
Chiar
 şi în prezent, când el trăieşte în Suedia, unde beneficiază de azil 
politic, ca urmare a persecuţiilor la care a fost supus în România în 
actualul regim, Gregorian Bivolaru este indiscutabil personalitatea cea 
mai proeminentă a mişcării yoghine. Istoricul acestei şcoli este, 
dintr-un anumit punct de vedere, determinat de activitatea sa prolifică 
şi neobosită de promovare a valorilor yoghine. 
Mişcarea
 spirituală a yoghinilor cuprinde laolaltă zeci de mii de oameni care 
învaţă yoga, urmează cursuri de yoga şi practică yoga, fără a-i organiza
 în vreun fel sau a-i include într-un cadru asociativ instituţional. 
Cele două elemente definitorii pentru acest grup spiritual de mari 
dimensiuni sunt deopotrivă unitatea şi eterogenitatea. Având în vedere 
imposibilitatea încadrării formale a acestui veritabil fenomen social, 
presa şi autorităţile se referă la tot acest grup al yoghinilor şi la 
ansamblul cursurilor de yoga cu denumirea de MISA.
  
 
   
Şcoala
 de yoga MISA este o mişcare spirituală ori prin aceasta nu are un 
echivalent în termeni instituţionali clasici; ca şcoală de yoga, este un
 grup eterogen de persoane care au în comun faptul că practică yoga şi 
urmează cursurile de yoga. Majoritatea acestor cursanţi yoga aderă, prin
 proprie convingere, la unele principii etice, morale şi spirituale 
promovate în cadrul cursurilor de yoga, ceea ce îi face să aibă unele 
obiceiuri şi credinţe comune (alimentaţia lacto-vegetariană este cel mai
 bun exemplu în acest sens). Printre aceste obiceiuri, în cazul unor 
cursanţi, se numără şi acela de a-şi petrece vacanţa în taberele yoghine
 de la Herculane şi Costineşti, de a participa la meditaţiile în spirală
 organizate periodic sau la diferite conferinţe cu tematică spirituală. 
Oameni
 foarte diferiţi din toate colţurile lumii ajung astfel să se cunoască 
şi chiar să se împrietenească datorită pasiunii comune pentru yoga şi 
spiritualitate şi a preocupărilor în diferite domenii mai puţin 
obişnuite (ezoterism, artă iniţiatică, free energy, extratereştri…). 
Comuniunea bazată pe aspiraţii spirituale şi preocupări comune în 
domeniul spiritual este responsabilă de uimitoarea unitate a acestui 
grup; pe de altă parte, coeziunea care conferă unitate nu are, în mod 
necesar, un rol de uniformizare – grupul yoghinilor este, mai degrabă, 
uimitor de eterogen.
  
 
 
  
Pe
 măsură ce timpul a trecut şi Şcoala de Yoga care a „crescut” în jurul 
MISA a ajuns să aibă tot mai mulţi simpatizanţi şi cursanţi, a devenit 
tot mai vizibil şi faptul că MISA a început să fie deranjantă pentru 
anumite cercuri ale puterii. Acţiunile îndreptate împotriva MISA au avut
 de-a lungul timpului o asemenea amploare, încât fenomenul este dificil 
de explicat, mai ales pentru cel care îl cunoaşte cu adevărat: pentru că
 nimic din activitatea MISA nu justifică toate acuzaţiile care se aduc 
acestei mişcări. În esenţă, nişte oameni care îşi clădesc o viaţă pe 
baza unor principii precum non-violenţa, sunt acuzaţi de agresivitate. 
Aceşti oameni care adoptă un regim vegetarian şi ţin numeroase cure de 
dezintoxicare şi purificare sunt acuzaţi de consum de droguri. Tot ei, 
care duc o viaţă deosebit de austeră în comparaţie cu stilul de viaţă 
promovat în epoca noastră, sunt acuzaţi că s-ar îmbogăţi prin afaceri 
dubioase. Şi, în special, yoghinii care promovează şi îşi impun o 
viziune transfiguratoare asupra sexualităţii, excluzând sexul sportiv şi
 „întâmplător”, spre deosebire de ce e la modă acum, sunt acuzaţi de 
„orgii sexuale” şi „sex în grup”. Iată de ce afirmăm că această campanie
 este în esenţă inexplicabilă logic, inconsistenţa dintre fapte
 şi imaginea creată este atât de mare încât trebuie să existe o altă 
motivaţie, ascunsă, şi foarte multe interese despre care publicului nu i
 se spune nimic!
  
 
   
Activitatea
 Şcolii de yoga ne apare, atunci când este prezentată de sine stătător, 
ca un foarte mare succes. Ne putem întreba cui, sau datorită căror 
aspecte, se datorează acest foarte mare succes. Cunoscând foarte bine 
mişcarea şi oamenii care o alcătuiesc, ne permitem să oferim un răspuns:
 succesul Şcolii de yoga MISA se datorează în primul rând calităţii 
cursurilor, dar şi practicii yoga de calitate a celor care s-au 
transformat prin yoga şi au devenit astfel nişte oameni cu deosebite 
calităţi. Mai ales, succesul acestei Şcoli se datorează eforturilor 
continue ale lui Gregorian Bivolaru, care pare să înţeleagă cel mai bine
 faptul că „în practica yoga nu există stagnare, ci regres” – 
şi astfel oferă permanent noi şi noi imbolduri practicanţilor yoga: sub 
formă de activităţi, iniţieri, conferinţe etc. Personalitatea lui a 
jucat de asemenea un rol polarizant pentru întreaga mişcare, 
conferindu-i unitate, cu toată constituţia ei eterogenă. Coeziunea 
grupului este un alt factor generator de succes (care, pe de altă parte,
 îi înspăimântă pe „duşmanii” mişcării).
  
 
   
Dacă
 analizăm activitatea MISA în paralel cu tot ceea ce s-a făcut pentru 
împiedicarea, dezbinarea, distrugerea, discreditarea ei, atunci succesul
 Şcolii de yoga MISA ne apare ca fiind cu atât mai extraordinar. Mai 
mult, analizând dimensiunea forţelor puse în joc împotriva mişcării 
yoghine, chiar simpla ei supravieţuire ar putea fi considerată un 
miracol. De aceea ne putem permite să afirmăm că dezvoltarea continuă a 
şcolii, succesul pe care îl are şi acum, în ciuda tuturor factorilor 
potrivnici, este de domeniul miraculosului şi certifică faptul că 
orientarea acestei şcoli este eminamente benefică, divin integrată. 
yogaesoteric
23 ianuarie 2014
 
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu