Misterele spiralei primordiale - time-lapse si film documentar
Platon a sugerat enigmatic că exista o cheie de aur ce unifica toate misterele din univers. Cheia de aur este inteligența logosului, sursa sunetului primordial AUM. Unii ar putea spune că este mintea lui Dumnezeu. Sursa acestei simetrii divine este cel mai mare mister din existența noastră. Mulți dintre gânditorii monumentali ai istoriei cum ar fi Pitagora, Keppler, Leonardo da Vinci, Tesla și Einstein au explorat acest mister. Orice om de știință care se uită cu profunzime in univers, și orice mistic care se uită în adâncurile propriului sine, va ajunge față în față cu același lucru: Spirala primordială. Urmariţi mai jos un film documentar pe această temă, subtitrat în limba română.
Meditaţiile în Spirală Yang® fac parte dintre evenimentele reprezentative organizate de Şcoala românească de yoga MISA®.
În cadrul acestei forme specifice de meditaţie colectivă, toţi cei
care participă sunt plasaţi în picioare, alternând un bărbat cu o
femeie, reprezentanţi ai fiecărei dintre cele 12 zodii, în şiruri
repetate.Meditaţiile în spirală reprezintă descoperirea profesorului de yoga
Gregorian Bivolaru, şi au o multitudine de efecte benefice, măsurabile
prin mijloace ştiinţifice chiar la nivel global.
Meditaţia colectivă realizată în Spirală Yang® conduce la apariţia,
în fiinţa fiecărui participant, a unor trăiri benefice indescriptibile,
care evidenţiază prezenţa vie şi activă – în universul lăuntric al
fiecăruia – a influenţelor benefice astrale ale celorlalte 11
constelaţii zodiacale care se întrepătrund în mod armonios cu specificul
rezonator al constelaţiei zodiacale native.
Aflaţi mai multe detalii pe
MISA TV.
Time-lapse - procedeu fotografic care prezintă în câteva secunde sau minute ceea ce se petrece în câteva ore sau zile - al formării unei spirale yoghine, Băile Herculane aprilie-mai 2013.
Misterele spiralei yoghine YANG
de profesor yoga Gregorian Bivolaru
Această
acţiune colectivă organizată de M.I.S.A. se încadrează în seria
iniţiativelor intelectualităţii româneşti de a continua şi aprofunda
prin metode simple Yoga tradiţională spiritual-creştină şi ea vizează
trezirea prezenţei lui Dumnezeu în conştiinţa românilor, pentru ca
astfel cât mai mulţi dintre ei să acceadă la dimensiunea universală,
cosmică, a sufletului românesc.
În gândirea
filozofică a Orientului manifestarea universală conţine totdeauna în ea
un aspect luminos şi un aspect întunecat; un aspect ceresc şi un aspect
pământesc; un aspect pozitiv (+) şi un aspect negativ (-); un aspect
masculin şi un aspect feminin; un aspect YANG (solar) şi un aspect YIN
(lunar), toate acestea fiind de fapt expresia dualismului şi a
complementarităţii universale. Cea mai clară ilustrare a acestei
realităţi tainice este curentul electric, care prezintă sarcini
electrice POZITIVE (+) şi sarcini electrice NEGATIVE (-). Aspectul YANG
(+) şi aspectul YIN (-) nu există decât unul în raport cu celălalt.
Aceste două aspecte sunt de nedespărţit, iar ritmul tainic al lumii este
însuşi ritmul alternanţei lor: un aspect YANG (+), un aspect YIN (-),
odată YANG (+), odată YIN (-).
Unitatea
manifestării atât în Macrocosmos cât şi în microcosmosul fiecărei fiinţe
umane, şi a oricărei făpturi vii se polarizează şi se determină în
aspect YANG (+) şi în aspect YIN (-): acesta fiind procesul manifestării
cosmice, împărţirea în două jumătăţi a misteriosului Ou al Lumii -
MACROCOSMOSUL.
“Sunt Unul (DUMNEZEU) care
devine doi”, spune un străvechi text al înţelepciunii orientale. Pe de
altă parte, dacă ne raportăm la domeniul manifestării, aspectul YANG (+)
şi aspectul YIN (-) evocă respectiv unitatea şi dualitatea, monada şi
diada învăţăturilor secrete ale pitagoricienilor, imparul (+) şi parul
(-).
Adeseori în Orient simbolismul misterios
YANG (+) - YIN (-) se exprimă printr-un cerc care este împărţit în două
jumătăţi perfect egale de o linie sinuoasă, în care o jumătate este ALBĂ
(YANG (+)), iar cealaltă jumătate este NEAGRĂ (YIN (-)). Privind cu
atenţie această linie, putem constata că lungimea despărţirii mediane
este perfect egală cu lungimea semicircumferinţei exterioare; iar
conturul unei jumătăţi este deci egal cu perimetrul total al figurii.
Această diagramă străveche evocă indirect o afirmaţie a înţelepciunii
orientale: “Cerul (YANG (+)) şi Pământul (YIN (-)) erau tainic strâns
legaţi unul de celălalt şi se îmbrăţişau neîncetat.”
În această
reprezentare străveche a interacţiunii neîncetate YANG (+) - YIN (-) se
poate observa cu uşurinţă că jumătatea YANG (+) are în ea un punct YIN
(-), iar jumătatea YIN (-) are în ea un punct (YANG (+)). Acestea sunt
semnele tainice ale interdependenţei celor două aspecte sau, altfel
spus, determinări, o urmă a întunericului (YIN (-)) în lumină (YANG (+))
şi o urmă a luminii (YANG (+)) în întuneric (YIN (-)). Din punct de
vedere spiritual yoghin acesta este un semn al existenţei
individualităţii sau, cu alte cuvinte, a nopţii în universalitatea şi în
ziua Cunoaşterii (YANG (+)), iar celălalt este un semn al Prezenţei
reale care există în noaptea ignoranţei (YIN (-)). Linia mediană, care
există în această reprezentare simbolică indică traseul unei sui generis
elicii evolutive, ceea ce exprimă simbolismul aspectelor YANG (+) - YIN
(-) în calitatea lor de ciclu al destinului individual: ea poate fi
considerată elementul unei SPIRALE cu pas infinitezimal, cele două
extremităţi ale spirei, respectiv INTRAREA şi IEŞIREA figurii
respective, corespunzând procesului naşterii şi procesului morţii. În
gândirea tradiţiei orientale, energia subtilă solară este masculină,
luminoasă, pozitivă, YANG (+), iar energia subtilă lunară este feminină,
întunecoasă, negativă YIN (-). Prin urmare, energia subtilă, activă a
Soarelui este YANG (+) în raport cu energia subtilă, pasivă al Lunii,
care este YIN (-).
Acest simbol străvechi
condensează filozofia secretă cea mai profundă, caracteristică tradiţiei
Orientale. Această tradiţie simte arareori nevoia să facă apel la idei
abstracte, cum ar fi acelea de număr, timp, spaţiu, cauză, ritm. Pentru a
traduce în mod plastic asemenea noţiuni esenţiale, înţelepţii
Orientului au recurs la acest simbol concret care exprimă întregul
ansamblu de ordonare a Lumii sau, cu alte cuvinte, al Macrocosmosului şi
pe aceea a Spiritului.
Orientalii califică
aproape totul ca fiind când YANG (+), când YIN (-), după cum acestea
sunt aspecte luminoase (YANG) sau aspecte întunecoase (YIN); aspecte
bune sau aspecte rele; aspecte interioare sau aspecte exterioare;
aspecte calde sau aspecte reci; aspecte masculine - SOLARE (HA (+)) sau
aspecte feminine - LUNARE (THA (-)); aspecte deschise sau aspecte
închise.
Cu toate că în aparenţă reprezintă două
aspecte contrarii, YANG-ul (+) şi YIN-ul (-) nu se opun niciodată în
mod absolut, pentru că între ele există întotdeauna o perioadă de
mutaţii care permite o continuitate; în general vorbind, aproape totul
în Macrocosmos cât şi în microcosmosul fiinţei umane este uneori
preponderent YANG (+) şi alteori este preponderent YIN (-); simultan,
aproape totul ţine de amândouă, prin devenirea lor şi chiar prin
dinamismul lor, care implică totdeauna o dublă posibilitate, atât de
evoluţie, cât şi de involuţie.
Aspectul YANG (+) se manifestă
totdeauna prin turbioanele de energie subtilă care au un sens de mişcare
care este CONTRAR MIŞCĂRII DE ROTAŢIE A ACELOR UNUI CEASORNIC şi
generează efecte specifice CENTRIPETE (care tind să ne apropie de
centru). Forţa specifică centripetă este YANG (+) şi ea este egală şi
opusă forţei specifice centrifuge care este YIN (-). Prin urmare putem
spune că o SPIRALĂ YANG (+) este o curbă plană deschisă, care se roteşte
sau, cu alte cuvinte, care se înfăşoară ÎN SENSUL CONTRAR MIŞCĂRII DE
ROTAŢIE A ACELOR UNUI CEASORNIC, în jurul unui punct fix.
Aspectul
YIN (-) se manifestă totdeauna prin turbioane de energie subtilă care
au un sens de mişcare CARE ESTE IDENTIC CU SENSUL DE MIŞCARE AL ACELOR
UNUI CEASORNIC şi generează efecte specifice CENTRIFUGE (care tind să ne
îndepărteze de centru). Forţa specifică centrifugă este YIN (-) şi ea
este egală şi opusă forţei specifice centripete care este YANG (+). Prin
urmare, putem spune că o SPIRALĂ YIN (-) este o curbă plană deschisă
care se roteşte sau care, cu alte cuvinte, se înfăşoară ÎN ACELAŞI SENS
CU MIŞCAREA DE ROTAŢIE A ACELOR UNUI CEASORNIC, în jurul unui punct fix.
Spirala a cărei apariţie şi structurare naturală este frecventă, atât
în regnul vegetal - a se vedea în această direcţie exemplul zorelelor şi
al viţei de vie - cât şi în regnul animal - a se vedea în această
direcţie exemplul scoicilor şi al melcilor - evocă pentru cei care sunt
capabili să vadă dincolo de aparenţe, manifestarea tainică a forţelor
subtile YANG (+) şi a forţelor subtile YIN (-), care fac să apară
felurite forme ce generează anumite stări. Fiind încărcată cu profunde
şi multiple semnificaţii simbolice, SPIRALA este des întâlnită în toate
tradiţiile străvechi ale înţelepciunii. SPIRALA YANG (+) exprimă ceva
profund enigmatic, deschis, luminos, solar, masculin, dinamic şi
optimist. Atunci când porneşti de la o extremitate a acestei spirale
YANG (+), nu este nimic mai uşor decât să ajungi la punctul focar de
obârşie, care reprezintă CENTRUL (DUMNEZEU) DE LA CARE PORNESC ŞI LA
CARE SE ÎNTORC, LA SFÂRŞIT, TOŢI ŞI TOATE.
SPIRALA
YANG (+) evocă de asemenea apariţia mişcării circulare centripete, care
manifestă tendinţa de a reveni în punctul focar sau CENTRUL ULTIM de
obârşie; ea întreţine astfel această mişcare centripetă şi o prelungeşte
la nesfârşit, aici fiind vorba de acel tip de linii nesfârşite care
leagă fără încetare cele două extremităţi ale devenirii. Ea (SPIRALA
YANG (+)) simbolizează totodată reîntoarcerea glorioasă în CENTRUL de
emanaţie; revenirea în PUNCTUL FOCAR, care este opusul extensiei;
resorbţia şi reîntoar-cerea în SÂMBURELE de unde a pornit totul, care
este opusul dezvoltării; continuitatea ciclică aflată însă în resorbţie.
În
general vorbind, SPIRALA este legată de simbolismul acvatic al
cochiliei şi de cel al fertilităţii, de simbolismul cosmic al Lunii. Ea
(SPIRALA) reprezintă totodată caracterul ciclic al evoluţiei, ritmurile
tainice şi repetate ale vieţii, permanenţa fiinţei, care este
confruntată cu vre-melnicia mişcării.
SPIRALA se
înrudeşte de asemenea cu labirintul, deoarece în cazul spiralei YANG
(+) ea reprezintă în realitate o EVOLUŢIE SPIRITUALĂ care se
prefigurează prin întoarcerea la CENTRUL ULTIM, iar în cazul SPIRALEI
YIN (-) ea reprezintă în realitate o INVOLUŢIE ce se prefigurează prin
depărtarea de centru.
O spirală dublă (ADICĂ O
SPIRALĂ YANG (+) ŞI O SPIRALĂ YIN (-) CARE ATUNCI SUNT AMÂNDOUĂ UNITE
ÎNTRE ELE) simbolizează şi totodată evocă simultan cele două sensuri
(YANG (+) şi YIN (-)) fundamentale ale acestei mişcări, eliberarea
spirituală şi înlănţuirea datorată ignoranţei; evoluţia şi involuţia;
naşterea şi moartea; KALPA (un ciclu cosmic care reprezintă “o zi şi o
noapte” a Creatorului (BRAHMA) sau cu alte cuvinte 4.320.000 de ani
tereştri) şi PRALAYA (marea disoluţie care se declanşează la sfârşitul
unui ciclu cosmic) sau moartea iniţiatică şi renaşterea într-o fiinţă
transformată şi nemuritoare. Ea indică acţiunea misterioasă a celor două
forţe fundamentale care se manifestă în sens invers (una în sens YANG
(+) şi cealaltă în sens YIN (-)). În jurul celor doi poli care se află
în cele două jumătăţi ale Oului Lumii - MACROCOSMOSUL. O SPIRALĂ DUBLĂ
evocă de asemenea traseul liniei mediane dintre YANG (+) şi YIN (-).
Respectiva linie este cea care desparte JUMĂTATEA ALBĂ (YANG (+)) de
JUMĂ-TATEA NEAGRĂ (YIN (-)) a figurii clasice în care sunt figurate cele
două aspecte (YANG (+) şi YIN (-)). Astfel este evocat, cu o sporită
precizie ritmul tainic, alternativ, al mişcării care schiţează prin
această spirală dublă expansiunea alternantă a principiilor YANG (+) şi
YIN (-).
Tot nişte SPIRALE DUBLE sunt şi dubla încolăcire a
celor doi şerpi mitici pe CADUCEUL LUI MERCUR, dubla mişcare de
încolăcire a celor două CANALE PRINCIPALE - PINGALA NADI (+), în
legătură cu nara dreaptă şi IDA NADI (-), în legătură cu nara stângă -
împrejurul CANALULUI FUNDAMENTAL, sau cu alte cuvinte a AXULUI FIINŢEI
UMANE - SUSHUMNA NADI (0).
Toate
acestea ne sugerează ideea de polaritate şi de echilibru generator de
forţă a celor două curente subtile cosmice contrare (YANG (+) şi YIN
(-)). Prin urmare starea de putere sau cu alte cuvinte de forţă este
rezultatul alternanţei şi a echilibrului celor două energii de sens opus
şi totodată complementare, YANG (+) şi YIN (-).
Cuplul
de energii YANG (+) - YIN (-) poate de asemenea să fie considerat ca o
SUI GENERIS urmă descriptivă, pe plan orizontal, a elicei evolutive.
Această elice, cu pas infinitezimal, simbolizează şi evocă trezirea,
dezvoltarea şi continuitatea stărilor existenţei, precum şi a gradelor
de iniţiere spirituală, precum în cazul întrebuinţării simbolice a
scării în spirală.
În lucrarea sa “Structurile antropologice
ale imagi-narului”, GILBERT DURAND spune cu privire la semnificaţiile
complexe care sunt evocate de o spirală: “Spirala este un laitmotiv
statornic... Simbolismul cochiliei spiralate este întărit de unele
speculaţii matematice, care fac din aceasta semnul echilibrului în
dezechilibru, al ordinii tainice a fiinţei în tumultul mişcării. Spirala
şi, mai ales, spirala logaritmică, deţine nemaipomenita proprietate de a
creşte în maniera terminală, fără să modifice forma figurii totale şi
astfel ea este o permanenţă în formă, în ciuda creşterii ei asimetrice.
Speculaţiile aritmologice asupra faimosului Număr de Aur, cifră a
figurii logaritmice spiralate, completează în mod natural meditaţia
matematică asupra semnificaţiei spiralei. Din toate aceste motive,
precum şi din pricina prelungirilor lor semiologice şi matematice, forma
elicoidală a cochiliei de melc marin sau terestru constituie o glifă
universală a temporalităţii, a permanenţei fiinţei supuse fluctuaţiilor
schimbării. Misterele spiralei ne oferă cheia simbolică a obârşiei
tuturor dansurilor giratorii şi a dansurilor-spirală, în rândul cărora,
cel mai faimos este acela al dervişilor-rotitori turci.
Spirala
mai evocă de asemenea dinamica vieţii, mişcarea sufletelor, în cadrul
creaţiei şi a expansiunii universului, călătoria sufletului după moarte
de-a lungul unor cărări care cel mai adesea îi sunt necunoscute şi care
în cele din urmă îl conduc prin ocolişurile lor ordonate, spre izvorul
central ULTIM al vieţii veşnice, DUMNEZEU.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu